Foto: pixabay.com

/ 0 / Mariana Belmer
Žijeme v dobe, ktorú najlepšie vystihuje slovo komercia. Lákavé reklamy nás zo všetkých strán pozývajú do obchodov a my sa nimi necháme viesť. Chceme stále niečo nové, niečo trendy, niečo, čo tu ešte nebolo...

Niet sa čo čudovať, že sa nám doma kopia zbytočnosti, ktoré chvíľu používame a potom ich nahradíme ako veci pred nimi. Lenže toto nie je jediný problém; zvykli sme si míňať viac, než si môžeme dovoliť. Kupujeme to, čo v skutočnosti nepotrebujeme a to, čo je ozaj dôležité, si niekedy kúpime za posledné peniaze. Iste, aj takto sa dá fungovať, no nie je to zdravé ani normálne. Veď nie nadarmo sa hovorí, že nakupovanie je ďalšou novodobou závislosťou.

Prinášame vám 10 dôvodov, prečo ľudia veľa míňajú…

#1

Väčšina z nás má len obmedzený rozpočet peňazí, ktoré môže minúť. Delí ho úmerne medzi nevyhnutné, potrebné a možné výdavky. A práve možné výdavky sú tie, na ktoré putuje najviac zbytočne vyhodených peňazí. Dôvod je často ten, že keď sa zameriame len na jeden druh tovaru, zabúdame na jeho význam v porovnaní s inými vecami.

Tak si môžete kúpiť napríklad ďalšie tenisky do zbierky, miesto toho, aby ste zvážili, či pre vás nie je letná dovolenka prednejšia. Aby ste spoznali skutočný význam nejakého tovaru, najprv pouvažujte, koľko iných vecí by ste si mohli za tie peniaze kúpiť.

pexels.com

#2

Ďalším problémom je to, že keď máme rozpočet rozdelený na tri alebo viac kategórií, sami seba obmedzujeme – ako by sme si bránili použiť peniaze, ktoré sme chceli využiť na voľný čas alebo na niečo, čo aktuálne potrebujeme.

Iste, so sumou potrebnou na úhradu nevyhnutných výdavkov by ste mali rátať, no zvyšné peniaze nedeľte na kôpky, berte ich ako celok a snažte sa ich čo najlepšie investovať (nikde nie je napísané, že peniaze, ktoré dostanete na narodeniny musíte využiť len na niečo, čo by pre vás bolo darčekom – ak to potrebujete, využite ich na niečo praktickejšie).

#3

Nadmerne míňame aj na špeciálne príležitosti, akými sú napríklad Vianoce či narodeniny. Dôvodom je to, že si na ne vopred nerozdelíme peniaze, nakupujeme impulzívne a necháme sa strhnúť čarom okamihu. A pritom stačí kupovať darčeky vo väčšom predstihu, viac si ich premyslieť a riešiť veci s chladnou hlavou.

#4

Prečo ľudia nakupujú? Prináša im to uspokojenie. A ľudia prahnú po okamžitom uspokojení. Preto aj míňajú viac, než si môžu dovoliť. Je ťažké odolávať nákupom, keď ste frustrovaní, pocit uspokojenia je v nedohľadne a odvšadiaľ na vás žiaria lákavé výklady.

Napriek tomu, odklad uspokojenia v prospech dlhodobých záujmov je základ zdravého nakupovania. Pomôže vám ušetriť si peniaze na to, čo naozaj potrebujete a ukáže vám, že radosť sa dá získať aj inak, než nákupmi.

Unsplash.com

#5

Ak chcete mať svoje míňanie pod kontrolou, začnite používať hotovosť. Kreditky sú síce pohodlnejšie, no pri ich používaní máme tendenciu míňať oveľa viac. Je to preto, že stratu alebo minutie peňazí prežívame menej, než pri hotovosti. Veď si len vezmite, jedno pípnutie sa nedá porovnať s tým, že konkrétnu sumu musíte vybrať z peňaženky, zaplatiť a vidieť, ako sa vám budget zmenšil.

#6

Na mnohých z nás dobre funguje aj efekt zdanlivých maličkostí. Ten vidno na všetkých tých akciách, ktoré nás vlákajú do obchodov, ale aj na našom usudzovaní o tom, že keď kupujeme veci, ktoré stoja len pár eur, zdá sa nám, že míňame menej. Pravdou je, že minieme viac, než bolo potrebné.

#7

Raz sa ocitnete na nákupoch, a to ste si mali dať len kávu s kamarátkami, potom nakupujete, lebo máte nejakú pauzu v škole či v práci, inokedy idete do obchodov len tak, zo zvyku či z nudy. Možno to nie je vidno na prvý pohľad, no za tým všetkým sa skrýva jeden menovateľ. Slabá vôľa.

Kvôli nej sa necháme strhnúť na nákupy aj keď sme to nemali v pláne alebo preto, že je to skrátka pohodlnejšie, než využiť voľný čas produktívnejšie. Neradi si to priznávame, no je to tak. Okrem toho, slabá vôľa nám zatvára oči pred celkovým kontextom a núti nás vidieť len aktuálnu situáciu. Poznáte tie výhovorky typu: „Ale veď sú zľavy…“

Unsplash.com

#8

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo ľudia trávia hodiny v nákupných centrách? Je to pre nich istý spôsob terapie. Aspoň na chvíľu majú pocit, že ich život je taký, aký by ho chceli mať, že oni sami sú lepší, krajší a viac hodnotní ľudia. Pekné oblečenie a príjemná starostlivosť sú náhradou za nízke sebavedomie, za túžbu po zmene či za snahu na sebe pracovať.

Neveríte tomu? Najbližšie, keď sa ocitnete v nákupnom centre, zamyslite sa nad tým, prečo ste tam, ako ste sa cítili pred príchodom a ako sa cítite teraz. Možno pochopíte.

#9

Návyk nakupovať sa dá vypestovať veľmi rýchlo, porovnateľne s niektorými ťažkými drogami. Výskumy uvádzajú, že približne 6% populácie začína vykazovať známky závislosti na nakupovaní. Príčiny vzniku tejto novodobej závislosti sú podobné, ako pri iných drogách: nízke sebavedomie, frustrácia, nespokojnosť s vlastným životom, vzťahové problémy…

Stačí jedna z nich a z normálneho nakupujúceho sa stane impulzívny nakupujúci a od toho je už len pár krokov k závislosti. Premýšľajte aj nad tým, čo vás vedie do obchodov.

Unsplash.com/Kiwihug

#10

Posledným dôvodom, prečo zvykneme minúť viac, než je nutné, je sebaospravedlňovanie. To sú tie frázy typu: „No nekúp to!“ alebo „Bolo to v zľave…“ Veľmi dobre vieme, že danú vec až tak nepotrebujeme, alebo že si ju práve nemôžeme dovoliť, no miesto toho, že by sme si to priznali, klameme samých seba a zatvárame oči pred skutočnosťou. Tým sa postupne dostávame do začarovaného kruhu.

Týmto článkom sme vás nechceli znechutiť; chceli sme len poukázať, že zlaté pravidlo: ‚Všetko s mierou‘ platí pri nakupovaní viac, než pri čomkoľvek inom. A to nielen kvôli peniazom, ale aj kvôli vám samým, tejto planéte, ľuďom, ktorí otrocky vyrábajú to drahé a značkové oblečenie…

psychologytoday


Komentovať (0)