pexels

/ 0 / Michaela
Niekedy nám to nejde. A jediné, čoho sme schopní, je búchať si hlavu o stenu. Okolo nás je totálny chaos a my musíme zo seba silou-mocou niečo vyprodukovať...

Poznáte to? Myslíme, že tento scenár, keď sme pod tlakom, je nám dôverne známy. Veľakrát, keď premýšľame o produktivite, premýšľame o tom, ako urobiť niečo rýchlejšie. Ale čo keby sme to skúsili naopak? Paradoxne aby sme sa naštartovali, musíme sa na moment zastaviť. Verte, že naše životy by boli oveľa lepšie a oveľa menej stresujúce.

Skrytou daňou za prácu pod tlakom môže byť úplné vyhorenie. Preto musíme zvoliť iný spôsob, ktorý sa nespolieha len na triky, aby ste boli čo najrýchlejší. Veď nakoniec, keď sa myseľ prepracuje a my vyhoríme, môže trvať 6 mesiacov až 2 roky (alebo aj viac), aby sme sa úplne zotavili. Kto to chce? Ako teda môžeme nakopnúť našu kreativitu bez toho, aby sme úplne vyhoreli? Prinášame vám 10 trikov, ktoré naozaj fungujú:

#1: Vytvorte si psychickú vzdialenosť

Už ste sa niekedy zamysleli nad tým, prečo je jednoduchšie poradiť priateľovi, než vyriešiť vaše vlastné problémy? Je to preto, že ste „psychologicky vzdialení“ od problému vášho priateľa, čo znamená, že o tejto problematike môžete uvažovať jasnejšie a logicky. Ak chcete získať prehľadnosť a nové poznatky o tom, na čom pracujete, na chvíľku odstúpte od úlohy. Práve to vám pomôže byť „psychologicky vzdialený“. Štúdie ukazujú, že vytvorenie psychickej vzdialenosti medzi vami a problémom zvyšuje vašu kreativitu a umožňuje vám premýšľať oveľa objektívnejšie.

#2: Dovoľte si trocha snívať aj počas bežného dňa

Ak sa prichytíte pri tom, že miesto toho, aby ste mali hlavu v grafoch či tabuľkách, snívate o deťoch a rodine, je to v poriadku. Nemusíte mať žiadne výčitky. Práveže trocha „zasnívania sa“ naštartuje vašu kreativitu. Je to preto, pretože dovolíte svojmu mozgu na cvjíľu relaxovať a uvažovať mimo „systému.“ Vedci v skutočnosti hovoria, že naše najinovatívnejšie a najkreatívnejšie momenty prichádzajú práve vtedy, keď sa snívame. Keď snívame, naša myseľ dokáže vytvoriť spojenie medzi časťami informácií, ktoré sme nahromadili v našom podvedomí, a to často takým spôsobom, o ktorom sme ani neuvažovali.

#3: Počúvajte povznášajúcu hudbu

Hudba hrá dôležitú úlohu v tom, ako cítime a interpretujeme svet. Ak hľadáte nejakú motiváciu, inšpiráciu k tvorivému mysleniu, alebo sa len snažíte upokojiť svoju myseľ, aby ste mohli v práci lepšie premýšľať, počúvajte nejakú upokojujúcu hudbu. Mozartove klavírne sonáty a Beethovenove nesmrteľné klasiky vám pomôžu to docieliť. Samozrejme, ak vám vážna hudba „píli uši,“ radšej ju vypnite. Všetko to je o pocite. Ak si však nájdete niečo, čo vám sadne, máte veľké plus. Nielen že si pozdvihnete náladu a budete sa cítiť šťastnejší, ale zároveň sa rýchlejšie dostanete cez nudné a stereotypné úlohy.

unsplash.com

#4: Nebojte sa chaosu

Môže to zniesť dosť zvláštne a kontraproduktívne, ale chaotický stôl v práci môže skutočne naznačovať vyššiu kreativitu. Tí, ktorí majú problém udržať si poriadok, sú naozaj tvorivejší. Je to preto, že malá dezorganizácia je samotným podnetom k tvorivosti. Samozrejme, všetko by sa malo robiť s mierou. Príliš veľký chaos a bordel dvakrát neprospieva žiadnej tvorivosti.

#5: Zostaňte v spojení s ostatnými

Sú profesie, v ktorých je jediným vaším spoločníkom samota. Samozrejme, každému z nás občas dobre padne. Ale netreba zabúdať na to, že človek je sociálny tvor, ktorý pre svoj život potrebuje interakcie s okolím a aj určitú stimuláciu. Vplyvom dlhodobej izolácie môže poklesnúť vaša kreativita aj efektivita. Takže doprajte si dostatok času na sociálnu interakciu počas práce, aby ste tak dokázali stimulovať vašu myseľ. S ostatnými ľuďmi však netreba  tráviť až príliš veľa času, pretože potom to môže mať opačný účinok.

unsplash.com

#6: Stanovte si realistické termíny

Tu treba pamätať na to, že ani Rím nebol postavený za deň. Ak si dáte šialený termín, ktorý nemáte šancu stihnúť, tak sa potom nečudujte, že vám klesá produktivita aj kreativita. Je to logický dôsledok nereálnych cieľov, ktoré ste si stanovili. Ak však máte termín, ktorý sa dá zvládnuť, môže vás to nakopnúť práve tým smerom, ktorým potrebujete. Môžete skúsiť vyvodiť pre seba aj nejaký trest za to, keď nestihnete dodržať, čo ste si stanovili. Čo by to malo byť, už necháme len na vašej fantázii.

#7: Odmeňte sa za dobre vykonanú prácu

Dajte si odmenu vždy, keď dokončíte úlohu správne a načas. Urobte to vždy ihneď po dokončení úlohy. Naprogramujete mozog tak, aby veril, že za dobre vykonanú prácu budete vždy odmenení. Ak to urobíte dôsledne, možno zistíte, že vás to motivuje, aby ste túto prácu vykonali každý deň, včas a podľa priority.

unsplash.com

#8: Praktizujte metódu tu a teraz

Ľudí ľahko vyvedú z mieru úlohy, ktoré považujú za nudné alebo o ne nemajú záujem. To je jeden z dôvodov, prečo odkladáme úlohy v práci. Ak chcete bojovať proti rozptýleniu, trénujte svoju pozornosť. Zamerajte sa na jedinu úlohu v ktoromkoľvek danom okamihu. Akonáhle trénujete svoju myseľ, aby ste venovali veľkú pozornosť tomu, čo sa momentálne deje, zistíte, že je jednoduchšie vyhnúť sa rozptýleniu a efektívnejšie pracovať.

#9: Obklopte sa s rastlinami

Teraz máme tip nielen pre botanikov. Ľudia, ktorí sa obklopujú rastlinami, sú zvyčajne pokojnejší, šťastnejší a viac sebestačnejší. „Živé rastliny menia našu perspektívu a vnímanie nášho pracovného prostredia,“ vysvetľuje Marlon Nieuwenhuis. Len jedna rastlina môže výrazne zvýšiť vašu produktivitu, pretože na podvedomej úrovni začnete považovať svoju kanceláriu za zdravšie miesto. A skutočne to tak je. Všetci vieme, že rastliny zlepšujú kvalitu ovzdušia v kancelárii, zvyšujú koncentráciu a všeobecnú spokojnosť na pracovisku. A môžete začať aj obyčajným kaktusom.

unsplash.com

#10: Nebojte sa prirodzeného svetla

Človek nebol stvorený na to, aby celý život prežil v sklobetónovej opache s umelým osvetlením. Aj my, ako všetky živé stvorenia, potrebujeme k existencii prirodzené denné svetlo. Ľudia, ktorí trávia dlhý čas v interiéri a nie sú vystavení prirodzenému svetlu, sú vo všeobecnosti viac vystresovaní, depresívni a majú tendenciu prenášať tieto pocity do osobného a profesionálneho života. Našťastie štúdie ukazujú, že prirodzené svetlo môže pomôcť zvýšiť hladiny serotonínu v mozgu a zmierniť príznaky depresie. Skúste čo najviac času stráviť mimo kancelárie, alebo ak sa dá, zreorganizujete ju tak, aby na vás dopadalo maximum denného svetla. Naštartujete tak nielen svoju produktivitu a kreativitu, ale si aj preukázateľne zlepšíte náladu. A o to predsa ide, však?

Pozri aj: TO, AKO SPOLOČNOSŤ NIČÍ VAŠU KREATIVITU VÁM UKÁŽE TENTO KRÁTKY FILM, KTORÝ UŽ VIDELO VIAC AKO MILIÓN ĽUDÍ PO CELOM SVETE

psych.sk (Michaela), lifehack


Komentovať (0)