10 zvláštnych mentálnych cvičení na každý deň, vďaka ktorým budete múdrejší

BrightSide
Ak budete robiť tieto mentálne cvičenia pravidelne každé ráno, váš mozog bude pohotovejší a pripravenejší zvládať úlohy počas celého dňa pred vami.

Aby náš mozog fungoval tak ako má, potrebujeme ho pravidelne trénovať. Tým, že vykonávame určitú prácu, ktorá je zvyčajne rutinná, zamestnávame cez deň len určité oblasti mozgu. Preto odborníci vytvorili postupy rôznych duševných činností, ktoré môžete robiť pri bežných činnostiach a váš mozog sa vďaka ním dokonale precvičí. Tieto cviky zahŕňajú využívanie zmyslov ako je zrak, sluch, čuch, chuť a hmat. Pravidelné cvičenie, a to najmä ráno, stimuluje rast nových nervových zakončení v mozgu, posilňuje mozgové bunky a podporuje ich, čo zásadne zlepšuje pamäť.

Čistite si zuby ľavou rukou

huffpost.com
huffpost.com

Vedecké štúdie preukázali, že používanie nedominantnej ruky zapája do procesu menej používanú mozgovú hemisféru, čo má za následok to, že vaše reakcie budú rýchlejšie a pohotovejšie. Samozrejme, ľaváci by si mali zuby umývať pravou rukou, teda tou, ktorú zvyčajne na tento úkon nepoužívajú.

Sprchovanie so zavretými očami

womansworld.club
womansworld.club

Hmatové vnemy dokážu aktivovať mnohé časti mozgu. Dotýkanie sa tela bez toho, aby ste sa videli, spôsobuje, že mozog lepšie reaguje na vysielajúce signály z nervových zakončení na prstoch a na koži. Len pomocou svojej intuície si zapnite sprchu a nastavte správnu teplotu či prietok vody. Následne sa umyte stále so zavretými očami. Buďte však veľmi opatrní, aby nedošlo k prípadnému zraneniu.

Zmeňte svoju rannú rutinu

msecnd.net
msecnd.net

Štúdie ukázali, že zmeny toho, čo ráno robíme, pôsobia priaznivo na mozgovú kôru a zlepšujú aktivitu v mozgu. Ráno po raňajkách teda zvoľte napríklad vždy inú trasu pri venčení psa, inú cestu do práce či školy. Pomôžu aj maličkosti, napríklad preladenie svojej obľúbenej rozhlasovej či televíznej stanice.

Otočte si známe predmety hore nohami

theatlantic.com
theatlantic.com

Pravdepodobne sa divíte, čo je to za radu, no rôzne výskumy ukázali, že mozog si po čase privykne na rôzne predmety a ich tvar či polohu. Ak otočíte hore nohami svoje rodinné fotografie, prípadne ich budete často premiestňovať, aktivita mozgu sa zameria na tieto predmety a bude sa ich snažiť v mysli „otočiť“ alebo nejako usporiadať, čo pomáha pri spolupráci obidvoch mozgových hemisfér. Vďaka tomu bude váš mozog pripravený riešiť aj kreatívne úlohy. Otočiť môžete aj nástenné hodiny, kalendár, či obrazy.

Zmeňte miesto pri stole

cravebits.com
cravebits.com

V mnohých rodinách majú jej členovia zaužívané miesto, kde sedia pri stole. Avšak pre dobrý mentálny tréning je vhodné toto miesto meniť. Vďaka tomu sa vám každý deň zmení výhľad a vy budete lepšie pripravení na nečakané zmeny. Dobré je tiež meniť polohu rôznych predmetov na stole, teda nemať zaužívané miesto napríklad na soľničku či koreničku.

Pocíťte nové vône

wallpaperswide.com
wallpaperswide.com

Mnohí ľudia nedajú dopustiť na rannú vôňu čerstvo pripravenej kávy. Štúdie ukázali, že ak si dokážeme určité vône spojiť s rôznymi činnosťami, podporuje to vznik nových nervových prepojení. Skúste si dať svoju obľúbenú vôňu k posteli po celý týždeň a na ďalší týždeň ju vymeňte za inú. Odporúčame používať prírodné varianty a extrakty, napríklad zo škorice, vanilky, či mäty priepornej.

Otvorte okno na aute

rd.com
rd.com

Hippocampus je oblasť mozgu zodpovedná za pamäť. Vaše spomienky budú živšie, ak si pri ceste autom ráno do práce či školy otvoríte okno a budete vnímať okolie aj inými zmyslami ako len zrakom.

Pozorne prezerajte produkty v supermarkete

huffingtonpost.com
huffingtonpost.com

Vo všetkých supermarketoch sú najvýnosnejšie produkty umiestňované v úrovni očí. Súvisí to s pohodlnosťou, kedy sa zákazníkom nechce prezerať aj iné produkty a vidia len to, na čo im prvé padne zrak. Pre dobrý mentálny tréning je vhodné všímať si práve produkty, ktoré sú umiestnené mimo hlavného zorného poľa. Ak si všimnete nejaký produkt, ktorý nepoznáte, zoberte ho a prečítajte si jeho zloženie. Zorientovanie sa v mnohých produktoch dennej spotreby rozvíja rozhodovacie funkcie v mozgu.

Komunikujte počas dňa

netdna-cdn.com
netdna-cdn.com

Vedecké výskumy ukázali, že čím viac počas dňa komunikujeme, tým lepšie to pôsobí na naše kognitívne funkcie. Ak máte napríklad počas dňa smäd, kúpte si nápoj v obchode a nie v automate a prehoďte s predavačom zopár slov. Takisto, ak to bude možné, choďte v skupine na obed a rozprávajte sa. Ak chodíte na obed sami, tak si k niekomu prisadnite a skúste začať nezáväznú komunikáciu.

Čítanie vo dvojici

inloveblog.com
inloveblog.com

Keď čítame nahlas alebo počúvame niekoho, kto číta, v našom mozgu sa aktivujú viaceré oblasti. Je veľký rozdiel v mozgovej aktivite keď čítame nahlas, hoci len pre seba, ako keď čítame len v mysli. Skúste čítať obľúbenú knihu so svojim partnerom a pri čítaní sa striedajte. Okrem toho, že si takto veľmi dobre precvičujete vašu myseľ, strávite s partnerom viac spoločného času, čo je vždy príjemné.

Zaradiť hneď všetky odporúčané spôsoby do vášho bežného režimu dňa asi nebude možné, no podľa možností vyskúšajte aspoň niektoré. Myslíme si, že také umývanie zubov odlišnou rukou ako zvyčajne či sprchovanie so zavretými očami sa dá veľmi ľahko realizovať a pozitívne účinky takýchto cvičení sa začnú prejavovať už po pár týždňoch. To určite stojí za vyskúšanie.

psych.sk (Matej Mensatoris) brightside.me



Video týždňa



Pridať komentár (0)