foto: Unsplash.com/Alvin Mahmudov

/ 0 / Alexandra Geletová
Urobte zo seba na pracovnom pohore niekoho, kto ihneď urobí dojem.

Urobiť dobrý dojem na pracovnom pohovore je veľmi dôležité. Veľa ľudí však nevie, ako na to, a dopúšťajú sa malých chýb, ktoré ich neskôr môžu stáť nové zamestnanie. A niekedy pritom stačí tak málo. Trochu lepšie držanie tela, očný kontakt či spôsob vyjadrovania sa dokážu urobiť hotové zázraky. Tu je teda zoznam 16 vecí, ktoré vám pomôžu urobiť lepší dojem na každom pohovore.

Ak je to možné, naplánujte si pohovor na utorok približne o 10:30

Najlepší čas na pracovný pohovor je ten, ktorý vyhovuje vášmu potencionálnemu zamestnávateľovi, nie vám. Vo všeobecnosti by ste sa však mali vyhnúť skorým ranným stretnutiam, a taktiež by to nemalo byť posledné stretnutie dňa – v oboch prípadoch sa totiž váš zamestnávateľ bude zaoberať všetkým možným, len nie vami. Taktiež je psychologicky dokázané, že utorok o 10:30 je ten najvhodnejší čas.

Nechoďte na pohovor v ten istý deň ako silní uchádzači

Vždy vás budú porovnávať s tými, ktorých mali tú česť vidieť cez deň. Teda, jednoducho povedané, ak pôjdete na pohovor v ten istý deň, ako silní uchádzači, vaše šance sú nižšie, než ako keby ste šli na pohovor so slabšími. Samozrejme, pokiaľ uchádzačov osobne nepoznáte, je veľmi náročné zistiť to.

Zvoľte si farbu vášho oblečenia podľa toho, čo chcete zobrazovať

Rôzne odtiene farieb prinášajú rôzne dojmy a aj práve preto by ste mali dať výberu oblečenia väčšiu váhu. Psychológovia hovoria, že obliecť si niečo modré naznačuje, že ste tímový hráč, obliecť si niečo čierne zas znamená, že ste vodca, hnedá zas symbolizuje spoľahlivosť a biela organizovanosť. Najhoršia možná farba, ktorej by ste sa mali vyhnúť, je oranžová – tá predstavuje neprofesionalitu.

unsplash.com

Upravte svoje odpovede podľa veku zamestnávateľa

Podľa psychológov, ak chcete urobiť skvelý dojem, svoje odpovede a správanie by ste mali prispôsobiť veku človeka, ktorý s vami pracovný pohovor robí.

Nezatínajte ruky v päsť

Aj obyčajná gestikulácia rúk dokáže urobiť rozdiel. Snažte sa držať vaše dlane otvorené – poukazuje to na úprimnosť. Vyhnite sa však držaniu dlaní smerom nadol – to značí dominanciu, prípadne päste nikdy nezatvárajte – vtedy ostatným naznačujete, že niečo skrývate.

Nájdite niečo, čo máte s danou osobou spoločné

Ľudia majú tendenciu mať radi tých, ktorí s nimi zdieľajú podobné postoje. Takže, malý prieskum pred rozhovorom určite nezaškodí.

Udeľujte komplimenty, ale bez toho, aby ste spomenuli seba

Pochváľte vášho potencionálneho šéfa, spoločnosť alebo firmu, v ktorej sa uchádzate o miesto – ale dajte pozor na to, aby ste pri tom nespomenuli seba. Týmto iba stúpnete v ich očiach.

Buďte úprimní a nezatajujte svoje slabé stránky

Pri otázke „Aká je vaša najväčšia slabosť?“ si nezačnite vymýšľat a nerobte zo seba hrdinu, že vy takú nemáte. Pokojne priznajte svoje nedostatky. Výskumy naznačujú, že pokora nikdy nie je na škodu.

unsplash.com

Hovorte výrazne a zreteľne

Musíte rozprávať výrazne, zrozuminteľne, s prestávkami, správne artikulovať a dať dôraz aj na intonáciu hlasu. Práve to zvyšuje dôveryhodnosť a to, či vás bude daný človek považovať za inteligentného alebo nie.

Pri prvom stretnutí nezabudnite na očný kontakt

Vaša budúcnosť začína už hneď prvým momentom, kedy sa uvidíte s vaším (možno) novým zamestnávateľom. Uistite sa, že sa mu vtedy pozriete do očí. Dokáže to urobiť veľký rozdiel.

Ukážte svoj potenciál

Môžete byť naozaj vo veľkom pokušení začať rozprávať o vašich predošlých úspechoch a čo všetko ste už dokázali, ale nerobte to. Výskumy hovoria, že zamerať by ste sa mali na to, aby ste povedali, čo všetko by ste mohli urobiť v prípade, že dostanete to zamestnanie. Budete totiž úspešnejší, keď ukážete, že máte naozaj veľký potenciál.

Pripravte sa aj na nepríjemné otázky

Nie nadarmo sa hovorí: „Šťastie praje pripraveným“. Odpovede si musíte vopred pripraviť na každý druh otázky, aj na tie nepríjemné.

unsplash.com

Neusmievajte sa príliš

Áno, áno, úsmev je dôležitý. Ale rovnako dôležité je odhadnúť, kedy už stačí. Podľa odborníkov je práve neustály úsmev namontovaný na vašej tvári to, čo môže podkopať váš úspech na pracovnom pohovore.

Nechoďte podľa pravidiel

Neodpovedajte mechanicky každú otázku za otázkou. Namiesto odpovede sa z času na čas zastavte, niekoľko slov z otázky zopakujte a zamyslite sa. Ukážte, že nie ste robot. Môžete použiť napríklad aj frázu: „Dovoľte, aby som vám povedal, čo nie je v mojom životopise,“ ktorou si určite získate pozornosť všetkých.

Buďte sebavedomí a energickí

Žiadne spustené ramená, zvesená hlava a ohnutý chrbát. Nezabúdajte na správnu reč tela a ukážte vášmu potencionálnemu zamestnávateľovi vaše sebavedomie a nadšenie – a to aj v prípade, že žiadne nemáte. Čudné? Možno. Ale hlavne efektné.

Opýtajte sa ho, prečo vás pozval na pohovor

„Prečo ste dnes pozvali na pohovor práve mňa?“ môže znieť naozaj ako podivná otázka, ale funguje takmer okamžite. Dáva do pozornosti vaše silné stránky a vykresľuje vás vo veľmi dobrom svetle.

unsplash.com

Pozri aj: Miesto na sedenie by ste si nikdy nemali vyberať náhodne. Zvoľte si ho podľa toho, čo chcete dosiahnuť

thisisinsider


Komentovať (0)