pexels.com

/ 0 / Alexandra Geletová
Stále tu budú ľudia, ktorí nás budú pre niečo kritizovať. S týmito frázmi však môžete každú kritiku okamžite neutralizovať.

Dokonalí ľudia neexistujú. Vždy tu však bude niekto, kto si nájde dôvod, aby vás odsúdil za to, čo robíte. Bohužiaľ, kritike sa nikdy úplne nevyhneme. Ale, môžme si z nej zobrať niekoľko cenných ponaučení. Toto sú tri jednoduché frázy, s ktorými môžete reagovať na každú sťažnosť a kritika sa vám zrazu premení na prospešné skúsenosti.

Povedzte „Áno“!

Keď nás niekto spochybňuje, prvé, čo musíme urobiť, je uvedomiť si, že každá osoba má právo na vlastný názor, ktorý môže byť niekedy odlišný oproti tomu nášmu. Snažte sa preto pozrieť na vec aj z pohľadu druhého človeka.

Keď nám človek servíruje kritiku, očakáva odmietnutie – to je prirodzená ľudská vlastnosť. Ale keď počuje slovo „ďakujem“, namiesto vzrušeného odporu, zostane milo prekvapený.

Ak sa zamyslíte a nájdete dôvody, prečo súhlasíte s jeho názorom, teda poviete „áno“, môžete vstúpiť do skutočného konštruktívneho dialógu, ktorý vám môže dať mnoho cenných informácii, rád a skúseností.

pexels.com

„Ale…“

Kritika nie vždy zodpovedá tomu, ako rozumieme situácii. Preto je dôležité vyjadriť svoju vlastnú pozíciu. Mali by sme však byť popri tom objektívni a nesnažiť sa ospravedlňovať. Týmto spôsobom osoba s ktorou hovoríme uvidí, že sa snažíme pochopiť, čo sa vlastne stalo.

Ide o to, že ľudia sú schopní akceptovať a pochopiť takmer všetko, ak im to vysvetlíme pokojným spôsobom. Taktiež to môže pomôcť ostatným ľuďom vidieť situáciu v novom – vašom svetle a zohľadniť vaše stanovisko.

Keď použijeme slovko „ale“, v podstate uznávame právo iných kritizovať nás, no nie sme povinní akceptovať všetko, čo hovoria a zároveň im vysvetlíme, ako celej situácii rozumieme my.

pexels.com

„Poďme…“

Keď sme už počuli kritiku, a vyjadrili našu vlastnú, dobre argumentovanú pozíciu, je dôležité, aby sme sa teraz spoločne pokúsili rozhodnúť, čo ďalej.

Musíte druhej osobe ukázať, že hoc ide o kritiku, nie je vám ľahostajná, a preto musíte navrhnúť nejaké konkrétne a konštruktívne nápady.

Takýmto spôsobom môže mať negatívna spätná väzba od ostatných na nás pozitívny vplyv. Pomôže nám to zistiť, čo robíme správne, čo zas nesprávne a opäť získame pre seba cenné skúsenosti. A navyše, tento proces nám pomôže zlepšiť vzťahy s ostatnými.

Právo mýliť sa

Samozrejme, že počúvať niekoho, kto nás kritizuje a ešte k tomu zabezpečiť, aby to malo na nás pozitívny vplyv, nie je jednoduché. Niektorí ľudia však berú aj to najmenšie napomenutie ako dôvod na prerušenie vzťahov.

Keď si uvedomíme, že aj my, tak ako každý, robíme chyby, tým budeme zažívať menej stresu z ich skrývania a tým sa naša šanca dosiahnúť úspech bude zvyšovať. No a v konečnom dôsledku to znamená, že sa ako jednotlivci môžme posunúť dopredu a rásť.

pexels.com

Pozri aj: 8 ZNAMENÍ, KTORÉ VÁM POMÔŽU ROZLÍŠIŤ POKRYTECKÝCH ĽUDÍ OD TÝCH ÚPRIMNÝCH

psych.sk (Alexandra Geletová), brightside


Komentovať (0)