pixabay

/ 387 / Michaela
Dokážete zvládať emocionálne náročné situácie? Alebo sa položíte pri prvej maličkosti? Aj o tom je emocionálna inteligencia.

Inteligenčnému kvocientu rozumie väčšina z nás. V bežnom ponímaní ho chápeme ako „múdrosť či bystrosť.“ Deti, ktoré nedosiahli potrebný počet bodov v IQ teste, sa v kolektíve považujú za hlúpe. No číslo inteligenčného kvocientu nemusí automaticky znamenať, že ste dobrým človekom. To, ako sa správate v bežnom živote, ako komunikujete s okolím a či viete vychádzať aj s nesympatickým človekom, to všetko sa odohráva „pod taktovkou“ emocionálnej inteligencie.

Emocionálna (alebo emočná) inteligencia je v podstate spôsob, akým vnímate, rozumiete a riadite emócie. Dobrým príkladom, ako to (ne)funguje, je napríklad sitcomová postavička Dr. Sheldona Coopera z The Big Bang Theory. Komu nedajbože ušiel tento geniálny seriál, prezradíme, že jedna z hlavných postáv má abnormálne vysoké IQ. Uznávanému vedcovi však absolútne uniká zmysel emócií, nevie ich vyjadriť, svojou otvorenosťou uráža všetkých navôkol. Okrem toho absolútne nechápe zmysel slova sarkazmus. Je však veľmi dôležité správne vyjadrovať a riadiť svoje emócie. Prečo to je tak dôležité? Čím lepšie pochopíte tieto aspekty samých seba, tým lepšie na tom bude aj vaše duševné zdravie a sociálne správanie.

Ak si však osvojíme zručnosti emocionálnej inteligencie, určite ich využijeme vo všetkých oblastiach života. Ak chcete vedieť, ako na tom ste, pozrite sa, čo by ste mali zvládnuť:

Najprv rozmýšľate, až potom konáte

Alebo ako hovorili naše múdre mamy : „Dvakrát meraj a raz rež.“ Výška EQ (emocionálny kvocient) môže presne za ten rozdiel medzi dobrou a zlou reakciou v závislosti od okolností. Emócie môžu obsahovať dôležité informácie, ktoré môžu byť niekedy veľmi užitočné pre osobnostné a sociálne fungovanie.

Avšak niekedy nás môžu tieto emócie úplne zvalcovať. Radšej však v duchu napočítajme do desať. Je to oveľa lepšie, než by sme mali niekomu, hoci aj neúmyselne, ublížiť.

Ak sa nevieme ovládať a správne regulovať tok negatívnych emócií, ubližujeme nielen okoliu, ale aj sami sebe. A nikto nemá chuť niekoho permanentne ťahať z negativity či depresie.

pexels.com

To, čo sa vám deje, vnímate ako výzvu, nie ako prekážku

Ľudia s vysokou emočnou inteligenciou sa len tak ľahko nevzdávajú. Ak ste schopní rozpoznať negatívne emócie v sebe a vnímať obtiažne situácie ako výzvu, je pravdepodobné, že máte vysokú úroveň EQ.

Každému z nás sa v živote stane niečo zlé. Nie je však až tak dôležité, čo sa stalo. Dôležité je, ako na to budeme reagovať.

Predstavte si na okamih, že ste prišli o prácu. Emočne inteligentný človek môže vnímať svoje emócie ako podnety k činnosti, bude uvažovať o tom, ako sa vysporiadať s výzvami a ovládne svoje myšlienky a pocity. Ale niekto s chudobnými emočnými zručnosťami to bude brať ako hotovú katastrofu, dostane sa do beznádeje a do hlbokej depresie.

pixabay.com

Máte kontrolu nad svojimi emóciami

Samozrejme, že každý z nás má občas svoj zlý deň. Ak však máte vysoký emočný kvocient, nedáte sa úplne ovládnuť panikou a úzkosťou. Aj keď sa „niečo“ deje, uvedomujete si, že máte k dispozícii všetky potrebné informácie na to, aby ste to zvládli.

Zistilo sa, že priemerný stupeň úzkosti môže zvýšiť kognitívne schopnosti – napomáha nám zvýšiť sústredenie aj motiváciu. No keď sa prekročí zdravá miera, dostávame sa do bludného kruhu, z ktorého sa len veľmi ťažko vychádza.

Kľúčom na zvládnutie akejkoľvek situácie je umiernenosť.

pixabay.com

Dokážete sa vžiť do toho, ako sa chodí v cudzích topánkach

Ak ste schopní rozšíriť tieto zručnosti nad rámec svojho osobného fungovania, potom je to ďalšie znamenie toho, že máte vysokú úroveň emočnej inteligencie.

Emočná inteligencia môže byť obzvlášť dôležitá na pracoviskách, ktoré vyžadujú „náročnú emocionálnu prácu,“ kedy pracovníci musia svoje emócie držať naozaj na uzde. Týka sa to drvivej väčšiny tých, ktorí pracujú v kolektívoch. Kvôli tomu sa čoraz bežnejším stáva na pracovisku tréning emocionálnej inteligencie. Veď to, čo nemáme, sa niekedy môžeme naučiť. A to je fajn.

Na záver by sme chceli zdôrazniť,že emočná inteligencia je kognitívna schopnosť, ktorú môžeme zlepšiť kedykoľvek počas života. Len treba chcieť. Určite všetko, čo investujete do svojej osobnosti, sa vám zúročí. Okrem toho je to niečo, čo nám chvalabohu, nikto nemôže vziať.

Pozri aj: 7 MÝTOV O EMÓCIÁCH, KTORÝM MUSÍTE PRESTAŤ VERIŤ

psych.sk (Michaela), iflsience


Komentovať (0)