foto: businessinsider.com.au

/ 0 / PetraSus
Nie je žiadnym tajomstvom, že reklamy sa snažia predať produkt apelovaním na to, že vyrieši zákazníkov problém. V niektorých prípadoch problém, o ktorom zákazník ani nevedel, že ho vôbec má.

Napríklad, ľudí príliš netrápil zápach z úst, kým sa neobjavil Listerine. Ten vyvolal taký strach z nepríjemného dychu, že sa rozpútala jedna z najúspešnejších kampaní v histórii. A táto značka je predávaná a populárna dodnes, s čoraz viac príchuťami a prísadami.

Mnoho ďalších spoločností však profitovalo na tom, že vyvolali v zákazníkovi strach. Reklamy zo začiatku 20. storočia neváhali roztrhať sebavedomie človeka na kúsky, len aby si produkt kúpil. V niektorých prípadoch dokonca bez váhania zarábali na produktoch, ktoré ani zďaleka nie sú bezpečné a bez závad.

Takéto reklamy vznikali čiastočne z dôvodu, že neexistovali obmedzenia, ktoré by v tom bránili. Okrem toho však neexistovali dôkazy, že produkt je nebezpečný, či nevhodný. Napríklad taká reklama k nápoju 7-UP nabádala rodičov, aby dávali sladenú sódovku aj deťom, ktorým ešte nestihli ani vyjsť prvé zuby.

Mnohé spoločnosti fungujú a predávajú dodnes, ich reklamy však produkt propagujú s trochu iným odkazom. V minulosti boli možno ľudia psychicky odolnejší. Alebo predajcovia zákernejší. To už rozhodnite vy na základe nasledujúcich desiatich reklám z minulosti.

Ak budete smrdieť, nebudete mať žiadnych priateľov

repository.duke.edu

Reklama hlása, že aj niektoré dámy z vyšších kruhov majú telesný zápach (v angličtine body odor, čo však predajcovia z istých dôvodov skrátili na „B.O.“). Ten bol kedysi vnímaný ako tabu. Je to niečo, o čom sa len šepká v kúpeľni a ak chcete niekomu v práci či v škole niečo naznačiť, len mu nenápadne dávajte nápovedy, ako napríklad deodorant, či vzorky kolínskej. Reklamné spoločnosti však nemali problém na telesný zápach narážať priamo, hlavne v prípade bohatších ľudí (pretože tí by očividne nemali mať žiaden telesný pach).

Problém nastal najmä v prípade, ak sa dáma chystala na spoločenskú udalosť a všimla si, že sú všetky okná dokorán (čo znamená že sa niekto váš pach snaží vyvetrať z miestnosti). Dnešné reklamy sa snažia prezentovať deodoranty, ktoré nefarbia oblečenie a voňajú ako lúka plná kvetov. Nenaznačia priamo, že smrdíte, ak sa však na večierku cítite akosi izolovane, možno to bude práve preto.

Dym sa vám dostane do očí

repository.duke.edu

Čo v súčasnosti príliš nikto neoceňuje, tvorcovia tejto reklamy si však zrejme mysleli niečo iné, keďže na nej stojí nápis: „Fúknite jej do tváre a bude vás nasledovať kamkoľvek.“ Ak si neviete nájsť spriaznenú dušu, možno je to preto, že nefajčíte správnu značku cigariet. Alebo máte nechutné ruky, čo zas tvrdila vintage reklama na mydlá značky Lava.

Keď už reklamy otvorene upozornili na telesný zápach, prečo by nemali upozorňovať na čistotu rúk. Či už ste práve navštívili toaletu, boli ste vyniesť smeti, alebo ste menili olej v aute, skutočne by ste si pred návštevou svojej polovičky mali umyť ruky. A ak ju neodradia zababrané prsty, určite je problém v nesprávnej značke cigariet. Značka cigariet Tipalet si totiž myslela, že všetko, čo potrebujete k tomu, aby vám žena padla ku kolenám, je vyfúknuť jej do tváre dym práve z tabakového výrobku tejto značky. Možno aj padne. Od nevoľnosti.

To nie vy, to váš krém na tvár

repository.duke.edu

Táto reklama zas tvrdí, že ak ste single, je to preto, že používate zlý krém na tvár. Ako sa totiž na nej píše: „Expert na krásu ma naučil, ako si udržať manžela a prečo toľko žien zlyháva.“ V polovici 20. storočia sa verilo, že ak žena nie je vydatá, niečo s ňou nie je v poriadku (čo čiastočne platí aj dnes). Ľudia ani nepomysleli na to, akú má osobnosť a či vôbec má záujem o opačné pohlavie. Bola sama lebo nepoužívala vhodné skrášľujúce prostriedky. Podľa tejto reklamy, ak použijete správny krém, nájdete si muža za okamih, aj keď nechcete.

Keď už raz manžela mať budete, musíte si ho vedieť udržať tým správnym mydlom. Podľa reklamy sa ženy mali radiť s odborníkmi na krásu, nie so svojou matkou alebo inou vydatou osobou. Ak žena použije správne mydlo, muž by mal byť taký očarený, že po práci príde rovno domov. Možno by dokonca prestal odchádzať z domu úplne.

Stredný vek a šediny? Manžel na úteku!

galleries.apps.chicagotribune.com

Tento predajca si zas myslí, že ak muž odíde, je to jedine preto, že máte kožu stredného veku a šediny. Opustenie nie je nič príjemné a nebolo ani v 20. storočí. Vtedy však zrejme muži odchádzali preto, že ženy mali vráskavú stareckú kožu (aj keď žena nemala viac než 30 rokov). A ak náhodou žena zlyhala vo farbení vlasov a objavil sa nejaký ten šedivý, bolo jej odporúčané rovno si pripraviť rozvodové papiere. Našťastie, ženy, ktoré začali používať tú správnu kozmetiku a mali opäť dievčenskú pleť, mohli sa zase šťastne zamilovať. Len sa pozrite na Lois na obrázku.

A ak zlyhá aj farba na vlasy, cesta k mužovmu srdcu vedie cez jeho žalúdok. Aj keď to nesúvisí s hygienou, muž bude šťastný, ak kúpite v obchode ten správny chlieb. Pri chlebe Butter-Nut okamžite zabudne aj na vaše šediny a vrásky.

Obchod pre moletky

galleries.apps.chicagotribune.com

Ak ste moletka, nebojte sa, môžete si kúpiť šaty v obchode pre moletky The Chubby Shop. V polovici 20. storočia obchodníci s oblečením príliš neskrývali, že ľudia, ktorí sa nevojdú do klasických rozmerov, im príliš nevyhovujú. Ľudia, ktorí boli o niečo väčší, museli nakupovať v inom oddelení a väčšie odevy zvyčajne stáli aj viac peňazí. Široké slečny dostávali šaty jednoducho bez pozlátka.

Nedostatok sexepílu

Ironized Yeast

 

Predtým, než vznikli obchody pre moletky, štíhlosť sa veľmi nenosila. Ženy, ktorým chýbali plné tvary si však mohli kúpiť napríklad podprsenku, ktorá ich tvary trochu vylepšila. Ak vás vypchaté podprsenky nelákali, odporúčalo sa zapracovať na váhe. Reklamy z roku 1930 odporúčali brať kvasnicové tabletky so železom. Akonáhle skonzumujete dostatok kvasníc, priberiete zopár kilogramov, budete mať nekonečné množstvo energie, mladistvú žiaru, lepšie trávenie a sexepíl na rozdávanie. V súčasnosti sa odporúča vitamín B, vedci však tvrdia, že neexistuje jasný dôkaz spojitosti medzi vitamínom B a priberaním.

Záhada fúzov

galleries.apps.chicagotribune.com

Milé dámy, ak má muž fúzy, ušetrí vám až päť hodín práce! Aj keď priamy dôkaz neexistuje, v uliciach Chicaga sa očividne pohybovalo množstvo fúzatých mužov, ktorí hľadali prepracovane vyzerajúce ženy. Táto reklama je viac než bizarná, Pán Fúz vám však údajne vďačne vyzdvihne všetky krémy, mydlá a iné potreby osobnej hygieny, ktoré by ste mohli potrebovať. Ak len nie je sériovým vrahom.

Desivá taktika

ohio.com

Ak nepoužívate pneumatiky značky Michelin, riskujete, že vy alebo vaša rodiny utrpíte autonehodu. Reklamy neútočili len na strach z nedostatočnej hygieny, nebáli sa poukázať na to, že ak nezvolíte vhodnú značku pneumatík, ohrozujete svojich milovaných. Ako sa hovorí: „Mláďatá, bábätká a sex vždy predávajú.“ Reklama Michelinu, na ktorej pózuje dieťa v plienkach, zrejme vydesí ľudí natoľko, že sú ochotní ju poslúchnuť, aby svojich potomkov ochránili.

Smrť dezinfekciou

smithsonianmag.com

Niektoré reklamy zachádzali tak ďaleko, že nabádali ženy, že domáce čistiace prostriedky môžu využiť aj ako formu antikoncepcie. Keď Lysol začal ženy nabádať k tomu, aby produkt používali aj na intímnu hygienu, určite to nebolo preto, aby sa ženy vyhli telesnému zápachu. Bolo to preto, že v tých časoch ešte neexistovali také formy antikoncepcie, ako dnes a dezinfekčný prostriedok na ničenie baktérií mal byť dostupnou alternatívou.

Reklama na Lysol tvrdila, že produkt vyčistí vaginálny kanál aj v prípade, ak je prítomný hlien, čo z neho urobilo jeden z najpopulárnejších produktov na kontrolu počatia. Lysolom sa otrávilo vyše 200 žien a päť z nich na následky zomrelo. Samozrejme ako antikoncepcia vôbec nefungoval, akurát zničil ženské telo.

Miesto pre ženu

businessinsider.com.au

Ak ste žena, vašou úlohou je variť a upratovať, aj keď v tom nie ste dobrá. Vintage reklamy v tom mali jasno. Žena mala upratovať a uspokojovať svojho manžela. A ak chcel muž udržať ženu šťastnú, mal jej kupovať kuchynské a domáce potreby. Reklama z roku 1960 ukazuje šťastne zosobášený pár s pomôckou značky Chef, ktorá dokáže všetko okrem varenia, pretože to je predsa úloha ženy.

Spoločnosti ako napríklad Hoover tvrdili, že všetko, čo žena na Vianoce potrebuje, je nový vysávač. Kelloggova reklama zas tvrdila, že čím viac žena pracuje, tým je krajšia a je dostatočne odolná, aj keď celý deň upratuje kľačiac na kolenách, lebo všetky vitamíny získa z raňajkových cereálií. Reklama spoločnosti Schlitz si zas uťahovala z „nekompetentnej“ plačúcej ženy, ktorá uvarila nejedlú večeru, utešovala však svojho muža, že pivo predsa nespálila. Okrem toho reklama navrhuje, že muž by mal žene naložiť na zadok, ak vyberie nesprávnu značku kávy.

Ešte stále si myslíte, že dnešné reklamy sa nedajú pozerať?

Pozri aj: Psychologický fenomén podprahovej reklamy: manipulácia ľudí médiami v priamom prenose

listverse


Komentovať (0)