Foto: Photo by Priscilla du Preez on Unsplash

/ 0 / PetraSus
Radi si o sebe myslíme, že sme inteligentní viac ako dosť, pár bodov navyše však nezaškodí.

Nad inteligenciou sa príliš často nezamýšľame. Jednoducho to berieme ako súčasť našej výbavy, ako niečo, s čím sme sa narodili a čo máme. Inteligencia je však mocný nástroj a aby ste ju dokázali efektívne využívať, treba na nej neustále pracovať. Ako na to?

Predstavte si, že na lodi je zamestnaný starý viazač uzlov. Uzly dokáže viazať zručnejšie, ako ktokoľvek na lodi a vašou úlohou je taktiež sa naučiť viazať uzly. Samozrejme, zo začiatku vám to nepôjde tak dobre, ako starému viazačovi. Nech sa snažíte akokoľvek, jednoducho vám to nejde. Viazač preto vzdá snahu naučiť vás ten „správny“ spôsob a rozhodne sa, že vám ponúkne mnemotechnickú pomôcku.

To znamená, že k učeniu pripojil príbeh a požiadal vás, aby ste si ku každému kroku zapamätali jednu jeho časť. Napríklad, keď máte urobiť slučku, predstavte si, že je to zajačia nora. Keď máte cez ňu prevliecť ďalší povraz, zajac sa rozhodol z nory vyliezť von a nájsť si niečo pod zub. A takto to pokračuje ďalej, až kým nie je uzol hotový.

Foto: unsplash

Takýmto spôsobom sa môžete naučiť napríklad aj rímske číslice. Poskladajte z nich príbech, napríklad: Išla (I) Vierka (V) krížom- krážom (X) lesnou (L) cestičkou (C) do (D) mesta (M). Takto máte rímske číslice usporiadané od najmenšieho po najväčšie a zapamätáte si ich oveľa ľahšie.

Oba príklady ilustrujú spôsob, ako sa učiť rýchlejšie a efektívnejšie. Ich múdrosť je možné zhrnúť do troch jednoduchých bodov, ktoré znejú nasledovne:

  1. Zmeňte informáciu, ktorú si potrebujete zapamätať, na príbeh.
  2. Vytvorte taký príbeh, ktorý si dokážete čo najjednoduchšie vizualizovať.
  3. Ideálne je, ak nájdete v príbehu nejaké ponaučenie, niečo dôležité, čo pre vás vytvorí akýsi záchytný bod.

Takýmto spôsobom sa učia deti už odmalička. Dieťa si skôr zapamätá ponaučenie, keď mu ukážete obrázok v rozprávkovej knižke, ako keby ste mu mali dávať prednášku o tom, prečo nesmie iné deti v škôlke ťahať za vlasy.

Tento fakt si veľmi dobre uvedomujú aj tvorcovia hollywoodskych trhákov. Iste si aj vy spomeniete hneď na niekoľko filmov, v ktorých je hlavný hrdina vydedencom, avšak vďaka svojmu hrdinstvu a schopnosti veľa dávať a málo brať si napokon získa miesto v srdciach ľudí.

Neurovedec Michael Gazzanigga sa príbehom venuje už nejaký ten čas a zistil, že schopnosť vziať si z príbehov ponaučenie sa ukrýva v ľavej hemisfére nášho mozgu. Zdá sa teda, že náš mozog je vskutku skvelým rozprávačom a pretvára každodenný život do príbehov, či už bdieme alebo spíme. Aj keď mozog vytvára príbehy podvedome, teraz, keď už viete, aká je to skvelá pomôcka, môžete tak robiť zámerne.

Foto: unsplasjh

Ukážeme vám príklad. Predstavte si, že si potrebujete zapamätať zoznam náhodne vybraných slov:

           Úsmev, pavučina, oblúk, hrebeň, záhrada, atrament, motúz, lúč, stopa, divočina

Z týchto slov teraz vytvorte dobrodružstvo, niečo vtipné, poučné, ľahko zapamätateľné. Popustite uzdu fantázii a nebojte sa absurdít. Kým budete svoj príbeh vytvárať, predstavte si každé jedno slovo, ktoré zapájate, úsmev, zelený hrebeň aj ružový atrament.

Okrem toho, príbehy nám môžu pomôcť zlepšiť sebaovládanie. Predstavte si, že ste terapeut a potrebujete sa na klienta pozorne sústrediť celú hodinu. Ako to urobíte? Predstavte si sami seba ako budhistického mnícha na vrchole hory, za ktorým ľudia putujú celé dni, aby mohli načerpať z jeho múdrosti. A mnísi predsa nie sú utáraní, skôr ľuďom načúvajú.

Nezabúdajte, príbehy sú omnoho dôležitejšie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Pozri aj: Vedci prišli na to, ktorá šialená činnosť môže zvýšiť IQ človeka až o 12 bodov

psychologytoday


Komentovať (0)