Photo by Christin Hume on Unsplash

/ 0 / PetraSus
Pamäť fascinuje vedcov aj laikov už nejaký ten čas.

Niektoré jej tajomstvá sa už aj podarilo odhaliť a vo veľkom sa využívajú napríklad v marketingu, aby boli reklamy čo najviac efektívne. Všimli ste si napríklad, že najlepšie si pamätáme vždy začiatok a koniec čohokoľvek? Spomeňte si napríklad na situáciu, keď ste sa naposledy zúčastnili nejakého večierku. Jasne si dokážete vybaviť začiatok, keď všetci postupne prichádzali a na stoloch bolo ešte kopec jedla a potom koniec, keď už bol každý unavený a stoly prázdne. To, čo sa dialo medzi tým, je tak trochu zahmlené. Čím to je a ako to využiť vo svoj prospech?

Prvý a posledný dojem

Nielen prvý dojem je dôležitý. Tomuto hovoríme „efekt prvej a poslednej sekundy“ alebo „efekt pozicionovania“. Ťažké slovo, ktoré má jednoduché vysvetlenie. Podstatou je, že ľudia si najlepšie zapamätajú to, čo vidia a počujú na začiatku a na konci. Preto teda môžeme povedať, že kľúčový je prvý a posledný moment interakcie, obrazne povedané moment „prvej a poslednej sekundy“.

Tento jav popísal už v roku 1962 psychológ menom B. B. Murdock. Ako na to prišiel? Požiadal ľudí, aby si zapamätali zoznam 10 až 40 náhodne usporiadaných slov. Následne zisťoval, s akou presnosťou si ľudia slová v zozname zapamätali. Zistil, že ak mal zoznam napríklad 20 slov, prvé slovo si zapamätalo správne 50 percent ľudí, kým posledné slovo až 75 percent. Medzi 4 a 16 slovom však ku správnemu vybaveniu došlo len v 25 percentách prípadov.

unsplash.com

Potvrdilo sa to aj vtedy, keď experiment zopakoval niekoľkokrát po sebe. Chcel však zistiť, prečo je to tak. Prišiel na to, že je za to zodpovedná krátkodobá a dlhodobá pamäť. Slová na začiatku si pamätáme preto, lebo kým dôjdeme na koniec zoznamu, uložia sa do dlhodobej pamäte. Naopak, pri posledných slovách v zozname nastupuje efekt novosti a slová sa uložia do krátkodobej pamäte.

Ako to využiť v svoj prospech?

Predstavte si, že máte pred sebou dôležitú prezentáciu a okrem toho, že si chcete udržať pozornosť divákov, potrebujete, aby si z nej niečo aj zapamätali. Možno siahnete po nejakých vtipných obrázkoch a humorných vyjadreniach. Tým síce upútate pozornosť, ale podstatné informácie tým do dlhodobej pamäte neposuniete.

Vaši poslucháči si síce zapamätajú vtipnú časť, ale nebudú si ju vedieť spojiť s tým podstatným, čo ste im chceli prezentáciou povedať. Najlepšie urobíte, ak podstatné body uvediete na začiatku a potom ešte raz v zhrnutí na konci.

Rovnako to platí aj v prípade, ak sa s niekým stretnete – úsmev pri privítaní a úsmev a milý pozdrav pri lúčení môže mať priam „magický“ efekt, ktorý bude mať za následok to, že v ľuďoch zanecháte vždy vynikajúci dojem.

unsplash.com

Aj keď má ľudská pamäť isté obmedzenia, nezabúdajte, že vždy existujú spôsoby, ako ju efektívne využiť vo svoj prospech.

Pozri aj: Chcete urobiť dobrý dojem? Psychológovia tvrdia, že týchto 7 trikov vám zaručene pomôže

curiosity


Komentovať (0)