foto: pexels.com

/ 0 / PetraSus
V istom bode života každého z nás môže postihnúť emocionálne vyhorenie.

Existencia na tejto planéte môže byť na jednej strane nádherná, plná radosti a krásy, všetci si však prejdeme aj časmi, ktoré sú nepríjemné a náročné. A tieto obdobia občas trvajú dlhšie, ako by mali. V takom období sa stresu len tak ľahko nezbavíme, ničí nás a občas nás úplne vyradí z bežného života.

Ako keby sa na nás stres a problémy valili z každej strany – financie, rodina, ľudia… Deje sa jedna nepríjemnosť za druhou a máme pocit, že sa nám hádam už nikdy ani nepodarí z tejto temnoty vyliezť. Hovorí sa tomu emocionálne vyhorenie.

Niektorí odporúčajú vziať si deň voľna, urobiť si bublinkový kúpeľ, vyraziť na nákupy nového oblečenia a dať si chia smoothie, je to však ako dávať náplasť na otvorenú krvácajúcu ranu. Pomôžu len na chvíľu. Aby sme emocionálne vyhorenie skutočne vyliečili, je potrebná hlbšia liečba, než nakupovanie a kúpeľ. Ako sa ho teda skutočne zbaviť?

Trávte čas s priateľmi

Tráviť čas s ľuďmi, ktorí sú vám blízki, môže byť neuveriteľne nápomocné. Vyhorenie totiž najčastejšie prichádza vtedy, keď má človek pocit, že je so svojimi problémami úplne sám, že mu na pleciach leží celý svet a nemá oporu, ktorá by mu pomohla. Ak ste medzi ľuďmi, zistíte, že predsa len je niekto, komu na vás záleží. Pomôže vám s problémami, aj keby to mala byť napríklad vychádzka s vašimi deťmi, aby ste si mohli usporiadať myšlienky, či urobiť poriadok na dvore. Nebojte sa požiadať o pomoc.

pexels.com

Akýmkoľvek spôsobom sa snažte zredukovať stres

Podarilo sa vám ušetriť niekoľko dní dovolenky? Využite ich a odpočiňte si akýmkoľvek spôsobom, ktorý vám pomôže zbaviť sa stresu. Niektorí obľubujú skupinové aktivity, ako je joga či trávenie času v jurte v lese. Alebo radi trávia čas so staršími, ktorí už niečo majú za sebou, dokážu poradiť, ale aj potešiť dušu. Keď sa vraciate späť do práce, berte na emocionálne vyhorenie ohľad a zvážte, čím by ste si mohli prácu aspoň trochu uľahčiť.

Buďte kreatívni

Je náročné byť kreatívny, keď máte pocit, že vám neostala ani štipka energie nazvyš. Práve kreativita vám však môže pomôcť zásoby energie doplniť. Nemusíte napísať novelu či vytvoriť majstrovské sochárske dielo. Stačí, ak niečo nakreslíte a dáte do toho svoje srdce. Radi pečiete? Vyskúšajte nový recept. Háčkujete? Šijete? Vyskúšajte nový malý projekt, ktorý vám nezaberie veľa času a na jeho konci pocítite uspokojenie a radosť z vykonanej úlohy.

Možno si hovoríte, že na kreativitu nemáte čas, veď máte kopec iných povinností. Ale viete čo? Kreativita je jedným z najväčších darov ľudstva a práve tá nás neustále posúva vpred. Aktivuje niekoľko rôznych častí mozgu a možno prídete na to, že práve počas kreslenia či hrania na gitaru sa vám podarilo vyriešiť problém, ktorý vás trápil už nejaký ten čas.

pexels.com

Vyspite sa

Aj keby ste mali brať lieky na spanie, uistite sa, že máte dostatok kvalitného spánku. Keď sa totiž budete snažiť fungovať so spánkovým deficitom, všetko bude stokrát náročnejšie. Ak to máte ťažké doma, odíďte na niekoľko dní preč, či už do hotela, alebo k dobrému priateľovi. Kdekoľvek, kde sa môžete v pokoji utiahnuť, vyspať sa a oddýchnuť si.

Vyčerpanie a únava vyhorenie len zhoršujú. Bez spánku trpí každý aspekt zdravia, nahnevajú nás aj nevinné poznámky od iných a aj malé prekážky vyvolávajú pocit porazenosti. A takto to pokračuje ďalej a ďalej, až kým nemáme pocit, že sme úplne na dne svojich síl. Potrebujete si oddýchnuť a dobiť baterky.

Vyhľadajte profesionálnu pomoc

Ak si zlomíte nejakú kosť v tele, idete za lekárom, ten vám ich napraví a dá vám lieky proti bolesti. Aby končatina opäť správne fungovala, budete potrebovať nejaký čas rehabilitovať. Ak dostanete zápal pľúc, ležíte v posteli a beriete lieky a do normálnu sa vraciate len pomaly, postupne. Ináč to nie je ani s emocionálnymi ochoreniami. Tie však majú pôvod v mozgu. Ak a nebojíte vyhľadať pomoc pri zlomenine a zápale pľúc, prečo by ste sa mali báť vyhľadať lekára, keď mozog prestane pracovať, ako má? Poraďte sa s lekárom, čo by pre vás bolo najlepšie.

pexels.com

Nebojte sa zmien

Emocionálne vyhorenie je spoľahlivým indikátorom toho, že potrebujete niečo zmeniť, aj keď to nebude ľahké. Možno máte prácu, ktorú nemáte radi, bojíte sa však neistoty a hľadanie novej, aj keď súčasná z vás vyciciava vôľu žiť. Možno to medzi vami a partnerom už roky škrípe a potrebujete sa porozprávať. Možno sa roky staráte o ťažko chorého rodiča a je čas zamyslieť sa nad inými možnosťami.

Čeliť týmto situáciám a rozhodnutiam je nesmierne náročné a mnoho ľudí sa tomu vyhýba tak dlho, ako je to len možné, aj keď to znamená dlhšie utrpenie. Takto však vyhorenie zájde tak ďaleko, že vám napokon nezostane nič a seba aj blízkych postavíte do hroznej situácie.

Jedzte, spite a vyhľadajte včas pomoc, ktorú potrebujete. Buďte sami k sebe úprimní a nebojte sa potrebných zmien.

Pozri aj: Syndróm vyhorenia ohrozuje každého z nás. Pozrite sa, ako sa pred ním môžete ochrániť

aconsciousrethink


Komentovať (0)