Jedna skvelá rada harvardskej psychologičky, ako zatočiť s úzkosťou

pexels.com
Základnou definíciou úzkosti je neurčitý strach, predpokladanie, že sa niečo nepríjemné stane alebo môže stať. A istou formou úzkosti občas trpíme všetci.

Pre niektorých je úzkosť občasnou záležitosťou, ktorá sa objaví napríklad, keď máte ísť k lekárovi na prehliadku, nastúpiť do lietadla alebo vyjsť na pódium a predniesť príhovor. U týchto ľudí úzkosť v živote nedominuje a je skôr príležitostnou emóciou, ktorá sa spája s menšími nepríjemnosťami a frustráciou. Akonáhle ohrozujúca situácia pominie, úzkosť sa stratí. Pre iných je ale súčasťou každodenného života. Zasahuje do vzťahov, do práce a v podstate do všetkých oblastí života. Aj tá sa však dá zvládnuť rôznymi spôsobmi.

Verím tomu, že trik, ako sa vysporiadať s pocitom úzkosti sa zíde každému z nás. A práve tomu sa venuje psychologička z Harvardu, Amy Cuddy vo svojej novej knihe Presence: Bringing Your Boldest Self To Your Biggest Challenges. Popisuje v nej nepríjemné emócie, ktoré sú nám všetkým dobre známe a spôsoby, ako sa čo najefektívnejšie zbaviť úzkosti spôsobenej hlavne modernou dobou. Snaží sa ľudí naučiť praktické techniky, pomocou ktorých dokážu využiť svoju odvahu a tzv. autentické „ja“ na boj s výzvami. V istej časti knihy nie len popisuje ako sa zbaviť už vzniknutej úzkosti, ale aj to, ako jej účinne predchádzať.

sea
pexels.com

Jej najúčinnejšia technika je zároveň aj tá najjednoduchšia. Jej základnou myšlienkou je tá, že aby sme mohli využiť svoju vnútornú silu na boj so svojim strachom, musíme najprv zistiť, kto v skutočnosti sme a v čom naša sila tkvie.

Väčšina z vás zrejme má skúsenosti s pozitívnymi afirmáciami, ktoré sa zameriavajú na vnútornú silu. Ide o vety, alebo myšlienky, ktorými sami seba presviedčame a podporujeme sa, že na to máme, že všetko zvládneme. Napriek tomu, že je veľmi dobré tieto afirmácie využívať na sebaposilnenie, niečo im však predsa len chýba.

zoznam
pexels.com

Základ toho, kým sme nespočíva v tom, nakoľko sme silní, talentovaní, úspešní, či do akej miery robíme veci správne. Základ nášho bytia totiž spočíva v našich osobných hodnotách. Cuddyová navrhuje, aby sme si vždy, keď očakávame náročnú situáciu, ktorá by nám mohla privodiť úzkosť, sadli a spísali na papier svoje najhlbšie vnútorné presvedčenia, zásady a hodnoty. Môže to byť srdečnosť, rodina, vzdelanie, pomáhanie iným a čokoľvek iné, čo vám slúži ako oporný stĺp v spôsobe, akým chcete žiť. Potom k tým hodnotám pripíšte, kedy ste v živote cítili, že podľa nich naozaj žijete a chcete žiť. Kedy ste potrebu svoje hodnoty naplniť a držať sa ich cítili naozaj intenzívne.

Toto cvičenie je efektívne hlavne preto, lebo nám pripomína, kto vlastne sme. Pomáha dostať na povrch hodnoty, na ktorých skutočne záleží. A existuje viac vecí, ktoré posilňujú myšlienku, že žijeme život, ktorý má zmysel. Toto cvičenie nám má pripomenúť, že máme dosť síl na to byť tým, kým chceme byť. A ukazuje aj to, že to rozhodnutie je len na nás.

úzkosť
pexels.com

Tréning pozitívnych afirmácií a vypisovanie osobných hodnôt je unikátne cvičenie aj preto, lebo je takpovediac šité na mieru, je osobné. Sústreďuje sa na hĺbku toho, kto sme. Cuddyová tvrdí, že toto cvičenie nám pomáha nadobudnúť pocit, že sme menej závislí na pozitívnych afirmáciách od iných ľudí v našom okolí a sama ho využíva vždy, keď vie, že bude čeliť nejakej záťaži.

Nech už vás čaká čokoľvek, čoho sa bojíte, či už je to vystúpenie na verejnosti, skúška v škole alebo cesta lietadlom, nájdite si chvíľku času, vezmite si kúsok papiera a pero a vyskúšajte toto jednoduché a časovo nenáročné cvičenie. Nemôže z toho predsa vzísť nič zlé.

Pozri aj: 25 SKVELÝCH PSYCHOLOGICKÝCH RÁD, KTORÉ VÁM POMÔŽU ZAČAŤ PREŽÍVAŤ SVOJ ŽIVOT NAPLNO

psych.sk (Petra Sušaninová) iheartintelligence.com





Pridať komentár (0)