foto: pexels.com

/ 0 / Henrieta Balázsová
Problémy s krátkodobou pamäťou vás môžu dostať do veľmi nepríjemných, veľakrát aj zahanbujúcich situácií.

Môže byť naozaj nepríjemné, keď si nezapamätáte meno niekoho, koho ste stretli len pred 10 minútami. Ešte nepríjemnejšia môže byť snaha túto skutočnosť zakryť. Problém vám ale robí možno aj to, že neustále zabúdate, kam ste si položili telefón, kľúče či peňaženku. Možno vám je známa aj situácia, kedy vám niekto zadá nejakú úlohu, no vy na ňu jednoducho zabudnete. Príčinou týchto nepríjemností môže byť to, že sa proti svojej krátkodobej pamäti denne dopúšťate týchto 10 prehreškov. Skúste na ich odstránení popracovať a uvidíte, že výsledky na seba nenechajú dlho čakať.

#1 Trpíte nedostatkom spánku

Položte si ruku na srdce a úprimne odpovedzte – naozaj si denne doprajete 8 hodín spánku? Ak nie, príčina problémov s vašou krátkodobou pamäťou môže byť jasná. Ak totiž mozog nemá dostatok spánku, telo nemá možnosť regenerovať sa a produkovať nové bunky. Potvrdila to aj jedna harvardská štúdia, ktorá dokázala, že ľudia, ktorí si denne nedoprajú aspoň 7 hodín spánku, trpia problémami s krátkodobou pamäťou oveľa častejšie.

#2 Robíte si priveľa starostí

Povedať vám, aby ste si starosti nerobili, by bolo pravdepodobne to isté, ako požiadať slnko, aby nesvietilo. Odborníci však odporúčajú vyhýbať sa stresu v čo najväčšej možnej miere – a to aj kvôli vašej pamäti. Kortizol, ktorý sa pod vplyvom stresu produkuje, na ňu totiž má veľmi nepriaznivý vplyv.

pixabay.com

#3 Vyhýbate sa slnečným lúčom

Áno, pohodlie domova je naozaj príjemné, ale slnečné lúče sú pre vás naozaj prospešné. Dodajú vášmu telu jedinečný vitamín D, ktorý okrem iného podporí aj všetky vaše kognitívne funkcie.

#4 Nedostatok vitamínov a minerálov

Ďalším dôvodom, pre ktorý ste mohli kolegu „počastovať“ iným menom je to, že sa nestravujete správne. Viaceré štúdie dokazujú, že krátkodobá pamäť sa zlepšuje aj konzumáciou zeleniny a ovocia.

#5 Počúvate hudbu príliš nahlas

Radi počúvate hudbu poriadne nahlas – či už cez slúchadlá, alebo cez reproduktory? Podľa odborníkov to nie je práve múdre riešenie. Výskumy totiž ukázali, že hlasné počúvanie hudby môže viesť k problémom s krátkodobou pamäťou.

#6 Fajčíte

Ako už možno viete, fajčenie neničí len vaše pľúca, ale je aj „vrahom“ vašich mozgových buniek. Cigarety totiž zabraňujú prúdeniu kyslíka do mozgu, čo je príčinou náhleho poklesu všetkých kognitívnych funikcií.

pexels.com

#7 Často podľahnete lenivosti

Ak je niekto gaučovým povaľačom, škodí nielen svojmu zdraviu, ale rovnako aj svojej pamäti. Dokázalo sa totiž, že leniví ľudia majú s krátkodobou pamäťou oveľa väčšie problémy než tí, ktorí sa aj vo svojom voľnom čase radi venujú niektorej zo svojej záľub, či skúšajú nejaké nové aktivity.

#8 Necvičíte

Nemusíte sa hneď prihlásiť na najbližší maratón, no ak si počas dňa vyčleníte na akúkoľvek pohybovú aktivitu aspoň 20 minút, poďakuje sa vám nielen vaša „figúra“, ale aj vaša pamäť. Na začiatok úplne postačí napríklad nejaká krátka prechádzka.

#9 Holdujete alkoholu

Ak sa radi pozriete na dno pohárika, pravdepodobne vás neprekvapí, že na váš mozog to má veľmi negatívny vplyv. Viaceré štúdie potvrdili, že pravidelná konzumácia alkoholu vedie k nenávratnému poškodeniu mozgu.

pexels.com

#10 Konzumujete priveľa mastných potravín

Ak si radi doprajete napríklad vysmážané jedlá alebo tučné syry, pravdepodobne by ste mali svoje stravovacie návyky prehodnotiť. Nech vám toto jedlo akokoľvek chutí, pravdou je, že spomaľuje mozgové funkcie, zhoršuje schopnosť koncentrácie a pamäte a urýchľuje starnutie!

Pozri aj: „Efekt prekročenia prahu“: čo sa stane s vašou pamäťou, keď opustíte miestnosť?

learning-mind


Komentovať (0)