Foto: pixabay.com

/ 0 / PetraSus
O spánku a o snívaní sme vám už niekoľko článkov priniesli, vždy sa však nájde niečo nové, čo sa ešte človek môže naučiť.

Vieme, že bez spánku sa nezaobídeme, a že pravidelný spánok je nevyhnutný pre naše zdravie a pre celkovú spokojnosť. Stále je však množstvo vecí, ktoré o spánku nevedia ani vedci. Za posledných 25 rokov sa však výskum v oblasti spánku posunul o poriadny krok vpred a dozvedeli sme sa napríklad tieto fakty.

Toto s vami urobí nedostatok spánku

Vedeli ste, že nedostatok spánku skracuje život a môžete z toho pribrať? Stačí týždeň spánkovej deprivácie na to, aby ste pribrali jeden kilogram. Pod spánkovou depriváciou v tomto prípade rozumieme menej ako 6 hodín spánku denne. Ak sa totiž poriadne nevyspíte, budete mať väčšiu chuť sa prejedať a neustále vyjedať niečo sladké či slané.

Nemôžete snívať o niekom, koho ste nikdy nevideli

Nemôžeme snívať o niekom, koho sme nikdy nevideli. Ak sa vám vo sne zjavil niekto, o kom si myslíte, že ho nepoznáte, zrejme ste tvár dotyčnej osoby zazreli niekde v dave ľudí v meste, v televízii či niekde na internete. Nemusíte si byť toho vedomí ani si to pamätať, isté však je, že tú tvár zo sna ste už predtým videli.

pixabay.com

Ste unavení? Zrejme za to môže spánková deprivácia

Odborníci tvrdia, že ak vás v priebehu dňa prepadne únava, nie je to preto, lebo sa nudíte. Pravdepodobne trpíte nedostatkom spánku. Okrem toho, zaspávanie by malo trvať 10 až 15 minút, keď teda stratíte pojem o svete akonáhle položíte hlavu na vankúš, je to znamenie toho, že by ste si mali dopriať o niečo viac spánku.

Podporuje pamäť

Nejedného študenta láka tesne pred skúškou stráviť celú noc nad knihami. Vedeli ste však, že vám to môže viac uškodiť? Je dokázané, že ak si pospíte tesne po tom, ako ste sa niečo naučili, bude pre vás oveľa ľahšie si danú informáciu vybaviť. Rozložte si teda učenie tak, aby ste si deň pred skúškou mohli poriadne pospať.

Polospánok

My, ľudia, často hovoríme o polospánku, keď sa nám zdá, že nás zobudí aj slabší vánok. Delfíny a veľryby však doslova spia len polospánkom. Ich hemisféry sa v spánku striedajú, aby dokázali v prípade hrozby vždy včas zareagovať.

Predchodca budíka

Aj keď je ťažké predstaviť si to, niekedy neexistovali klasické budíky. Ak ste sa chceli zobudiť načas, museli ste si objednať budiča. Ten k vám ráno prišiel a vyklopkával vám palicou na okno dovtedy, kým ste mu nedali vedieť, že už nespíte.

pixabay.com

Rekord

Najdlhší čas, aký človek dokázal vydržať bez spánku, je 18 dní, 21 hodín a 40 minút. Samozrejme, nezaobišlo sa to bez rôznych komplikácií, ako napríklad zlyhávanie kognitívnych funkcií či paranoja. Jednoznačne preto neodporúčame skúšať na vlastnej koži.

Mačky prespia 70 percent času

Vedeli ste, že ak by človek spal každý deň 8 hodín denne, znamenalo by to, že prespíme približne tretinu života? Dokopy by sme totiž prespali 25 rokov. Aj keď sa to niekomu môže zdať ako plytvanie časom, spomeňte si na mačky. Tie prespia až 70 percent svojho života.

Pozor na to, čo jete

A to nielen kvôli zdravému životnému štýlu, ale aj kvôli kvalitnému spánku. Napríklad sacharidy nás viac unavujú, kým bielkoviny nám dodávajú viac energie a pocitu nabudenosti.

Zabúdanie snov

Nanešťastie (alebo v niektorých prípadoch našťastie), sny zabúdame veľmi rýchlo. Vedeli ste, že do piatich minút zabudneme 50 percent toho, čo sa nám snívalo? A do 10 minút zabudneme až 90 percent sna. Ak si teda nejaký chcete zapamätať, položte si vedľa postele papier a pero a sen si ihneď po zobudení zapíšte.

Nočné mory

Ak ste pred spaním pozerali nejaký horor, nočné mory nie sú ničím výnimočným, v niektorých prípadoch však môžu byť náznakom závažného ochorenia. Môže k nim dochádzať napríklad v prípade spánkovej deprivácie či migrény. Ak sa teda často budíte vydesení a prepotení, vyhľadajte preventívne odborníka.

Liečivé koleno

Aj keď to vyznie zvláštne, zadná časť vášho kolena má zvláštnu liečivú schopnosť. Ak sa presúvate medzi rôznymi časovými pásmami, namierte na zadnú časť vášho kolena jasné svetlo. Malo by vám to pomôcť napraviť spánkový rytmus.

Ako spia slony a iné zvieratá?

Slony sú skutočne zaujímavé stvorenia. Vedeli ste napríklad, že dokážu spať ležmo ale aj postojačky? Okrem toho, stačia im 3 hodiny spánku denne. Žirafy spia ešte menej, len dve hodiny denne, zatiaľčo koaly prespia až 22 hodín denne.

pixabay.com

Ako náš spánok ovplyvňujú deti?

Čerství rodičia to skutočne nemajú ľahké. Dieťa ich len počas prvého roka pripraví približne o 400 až 750 hodín spánku. Za prvé dva roky života dieťaťa to znamená, že rodičia prídu až o pol roka spánku.

Oklamte mozog

Pokiaľ ste sa nevyspali práve do ružova, ešte stále sa môžete pokúsiť svoj mozog oklamať. Tvárte sa, že ste sa výborne vyspali, aj keď to tak nie je. Aj v tomto prípade totiž funguje placebo efekt.

Mučenie

Hovorí sa, že pri správnej „aplikácii“ je spánková deprivácia jednou z najúčinnejších metód mučenia.

Prekvapil vás niektorý z faktov o spánku? Dajte nám vedieť v komentároch.

Pozri aj: Dvojfázový spánok: Kedysi ľudia spávali na dve etapy. Vedci si dodnes myslia, že 8 hodinový spánok pre nás nie je prirodzený

ranker


Komentovať (0)