foto: pixabay.com

/ 0 / PetraSus
Sociálne siete a médiá na nás kladú čoraz väčšie nároky.

Diktujú nám, ako máme vyzerať, čo si obliekať, ako sa správať. Odolať nátlaku je náročné, ako ešte nikdy. To však môže mať mimoriadne negatívny dopad na naše sebahodnotenie a sebavedomie. Ľudia majú neustále potrebu porovnávať sa s inými a spochybňovať svoju existenciu a hodnoty. Mnoho filmov a kníh nabáda na to, aby sme hľadeli do svojho vnútra, nie na to, čo od nás chcú ostatní. Ak sa však naučíte tieto dve stratégie zo stoickej budhistickej filozofie, prestanete sa s ostatnými porovnávať ešte dnes.

Venujte sa sami sebe

Pokúste sa nezaoberať príliš tým, čo sa deje okolo vás. Venujte viac pozornosti tomu, čo sa deje vo vašom vnútri. Podľa budhizmu to najlepšie, čo môžete urobiť, je zaujímať sa o seba, o svoje emócie a pocity. Ak tak robíte, zvládnete všetky prekážky a objavíte niečo dobré.

Napríklad, ak si váš sused práve dal na dvor bazén a vám je ľúto, že nemôžete mať bazén tiež, nahliadnite do svojho vnútra a pýtajte sa, prečo máte tieto pocity. Čo je na susedovom bazéne také skvelé? Ak žijete blízko plavárne alebo jazera, môžete si ísť zaplávať tam, cítiť sa úžasne a slobodne. Ak nahliadnete do seba, zistíte, že veci nie sú vždy také, aké sa zdajú byť. Možno zistíte, že sa vám v skutočnosti darí omnoho lepšie, ako na prvý pohľad.

pexels.com

Ak sa cítite zle, pretože si myslíte, že si nemôžete dovoliť bazén, lepšie je myslieť na to, že keby ste chceli, na ten bazén si napokon našetríte. Takže, ako veľmi ten bazén chcete? Ako sa vyjadril Eckhart Tolle: „Primárnou príčinou nešťastia nikdy nie je samotná situácia, ale naše myšlienky na ňu. Dávajte pozor na svoje myšlienky. Oddeľujte ich od situácie, tá je totiž vždy neutrálna. Je to tak, ako to je.“

Prehodnoťte situáciu

Stoici považujú schopnosť „prerámcovania“ za jednu z najdôležitejších v živote, hlavne preto, že ľudia si veľmi dajú záležať na tom, aby mali aspoň na oko lepší život, ako vy, a to v každom smere. Ak si uvedomíte, že sa stávate obeťou vlastnej sebaľútosti, pripomeňte si, že ľudia okolo vás robia len to, čo majú radi. To isté by ste mali urobiť aj vy. Robte to, čo vás robí šťastnými.

Namiesto posadnutosti sledovaním ľudí, nechajte ich tak. Vy rozhodujete o tom, koho chcete vidieť vo svojom živote. Pýtajte sa sami seba, ako môžete prebrať nad situáciou kontrolu tak, aby ste sa nemuseli cítiť zle.

Čo dobrého sa vo vašom živote deje? Čo keby ste sa tešili z vlastných úspechov a radosti iných namiesto toho, aby ste sa cítili zle, že nemáte to, čo oni?

pexels.com

To, ako interagujeme so svojim prostredím, má veľa spoločného s tým, ako sa cítime. Ak teda zistíte, že sa necítite práve najlepšie, uvedomte si, že za to nemôže nikdy nikto iný, len vy sami. Prevezmite za svoje pocity zodpovednosť, zvážte, čo môžete urobiť, aby vám bolo lepšie. Odbočte z chodníčka sebaľútosti. Na tom totiž nič nedosiahnete.

Pozri aj: Príliš nad všetkým premýšľate? Duchovný guru Osho radí, ako sa tohto zlozvyku zbavíte

hackspirit


Komentovať (0)