Foto: Photo by Karyme França from Pexels

/ 0 / PetraSus
Len pred niekoľkými dňami si ľudia v rámci svetového dňa psychického zdravia pripomenuli, že nie len fyzická stránka je dôležitá.

Napriek tomu je však ešte psychické zdravie do istej miery tabuizovanou témou a ľudia o ňom toho príliš veľa nevedia. Mnohí, ktorí trpia, sa boja vyhľadať pomoc. Majú totiž strach, že ak navštívia odborníka, spoločnosť ich už nebude brať ako plnohodnotného člena. O svoje psychické zdravie by sme sa však mali patrične starať, napríklad tak, že sa budeme vyhýbať týmto veciam.

Práca z domu

Mnohí snívajú o práci z domu najmä počas zimných mesiacov, kedy by sme najradšej z domova nevystrčili ani nos. Mnohé odvetvia to aj umožňujú, práca z domu však vôbec nie je taká ružová, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Na jednej strane nemusíte tráviť čas prepravovaním sa na pracovisko, nemusíte znášať dramatické momenty medzi kolegami, ani vám cez rameno nepozerá šéf.

Práca z domu má však aj nevýhody. Napríklad, je síce pohodlné vziať si notebook do postele, zanedbaná hygiena a starostlivosť o seba však už také skvelé nie sú. Okrem toho, aj keď vás doma nevyrušujú pri práci kolegovia, človek je predsa len tvor spoločenský a dlhodobá izolácia nie je zdraviu prospešná.

Ďalším problémom je fakt, že ani doma nie je človek neraz celkom izolovaný a občas niečo chcú deti, potom manželka či svokra, ten film, čo práve beží v telke vyzerá tak lákavo a aj do obchodu by bolo treba odskočiť a zrazu vám ostane na prácu oveľa menej času.

Spánkový režim

Občas dobre padne prispať si cez víkend, keď sa nemusíme nikam náhliť. Avšak prespať pol dňa preto, lebo ste cez týždeň vstávali o 6 do práce tiež nie je riešením. Dôležité však je, aby bol váš spánkový režim čo najviac konzistentný a aby ste vstávali v približne rovnakú dobu, či už je to víkend alebo pracovný deň. Spánok, nálada a psychické zdravie sú totiž úzko prepojené a ak zanedbáte jedno, pocítite dopad na to druhé.

Foto: unsplash

Prevetrajte sa

Aj keď sa vám možno práve nikam nechce ísť a ani nemusíte, najlepšie urobíte, ak sa predsa len pôjdete niekam prevetrať. Ak sa totiž na dlhý čas zahrabete doma do deky a budete pozerať filmy a jesť pukance, môže vám hroziť depresia. Je ale vedecky dokázané, že ak sa aspoň na 12 minút denne prejdete, ideálne ak vonku svieti slnko, pomôže vám to oveľa efektívnejšie zvládať záťažové situácie.

Je nakupovanie skutočne odmenou?

Nakupovanie len tak pre radosť sa netýka len žien, občas sa po náročnom období odmení nákupom každý z nás. Takéto nakupovanie však môže narobiť viac škody ako úžitku. Neraz totiž míňame na veci, ktoré v skutočnosti nepotrebujeme a po chvíľke nás zaplaví pocit viny, výčitky svedomia a úzkosť. Nehovoríme, že nie je dobré kúpiť si občas niečo pre seba, určite však nepotrebujete 6 párov čiernych čižmičiek a 10 zošitov len preto, lebo majú peknú obálku.

Pohár vínka na večer

Pohár vínka či pivo pred spaním sa môžu zdať ako skvelý nápad, z dlhodobého hľadiska však má tento zvyk na nás negatívny dopad. Spočiatku totiž možno pohár vínka stačí, čoskoro to však budú dva, tri a napokon budete potrebovať celú fľašu na to, aby ste dosiahli rovnaký efekt, ako na začiatku.

Prejedanie sa

Čokoláda či sáčok čipsov padnú po práci niekedy dobre a má to svoj biologický dôvod. Mozog ich totiž vníma ako odmenu a vyplavuje do tela serotonín. Jedlo však podobne ako alkohol problémy nerieši a z dlhodobého hľadiska môže prejedanie sa poškodiť naše zdravie.

Foto: unsplash

Messenger

Žijeme v dobe, kedy sa svetom šíri ako mor epidémia osamelosti. Vďaka sociálnym sieťam máme pocit, že sme vždy v kontakte, v skutočnosti však písanie si správ nie je skutočný ľudský kontakt, aký potrebuje každý z nás. Dôležité sú totiž momenty, ktoré zažijete s blízkymi v skutočnosti.

Multitasking

Môže sa zdať, že multitasking je ideálny spôsob, ako počas dňa stihnúť všetko, čo máme naplánované. Vedci však dokázali, že náš mozog na multitasking jednoducho nebol stvorený a snaha o niečo také môže viesť k vyhoreniu.

Výbuchy zlosti

Predstavte si, že vám niekto vynadá, nemáte chuť vrátiť mu to späť aj s úrokmi? Asi nie ste jediní, výbuchy hnevu však nikomu nepomôžu. V danom momente sa môže zdať, že sa vám uľaví, keď si od srdca zanadávate, pravdou však je, že s hnevom ide ruka v ruke aj úzkosť.

Nezabúdajte, že zdravie je to najdôležitejšie.

Pozri aj: Toto je 6 najhlúpejších mýtov o duševnom zdraví, ktorým verí 90% ľudí

thisisinsider


Komentovať (0)