Foto: youtube.com (screen)

/ 0 / Mariana Belmer
Kto by nepoznal film Veľký Gatsby? Práve od mena hlavného hrdinu je odvodený názov istého novodobého trendu, ktorému ste možno podľahli aj vy.

Podobne, ako mnohé iné tendencie, aj gatsbying sa týka najmä mileniálov a súvisí s rozmachom sociálnych sietí. Netýka sa Leonarda DiCapria, ako ste možno dúfali, ale správania Jaya Gatsbyho zo slávneho románu. Tento termín prvýkrát použila modelka Matilda Dods v príspevku pre portál TomBoyBeauty.com. Ste zvedaví, o čo presne ide?

Matilda použila skvelú metaforu, keď správanie mnohých mladých ľudí na sociálnych sieťach prirovnala ku Gatsbymu, ktorý usporadúval okázalé večierky s nádejou, že sa na nich raz objaví aj jeho dávna láska.

pexels.com

Hoci veľkolepé párty nahradili príspevky na Instagrame, Facebooku či Twitteri, princíp ostal nezmenený. Možno ste sa už aj vy pristihli pri tom, že tú ohromnú fotku, ktorú práve pridávate, zdieľate len kvôli tomu, aby si vás všimla jedna konkrétna osoba – predmet vášho záujmu. Presne o tom gatsbying je.

Možno ste sa práve pousmiali, pretože vám to príde absurdné, no nečudujte sa, že mnoho mladých ľudí to tak robí. I keď sa to zdá neuveriteľné, gatsbying sa vyskytuje častejšie, než by sme predpokladali. Je to hra, ktorú hráme vo svojej hlave a vo svojej podstate nie je zlá, je len naivná.

Narozdiel od spamovania, trollovania či hejtovania nikoho neobťažuje, nemanipuluje ani neponižuje. Jej bizarnosť však spočíva práve v presvedčení, že ten druhý nejakým zvláštnym spôsobom pochopí, že všetky tie úžasné príspevky, ktoré máte na svojom profile, sú práve kvôli nemu.

Kam sme sa to dopracovali, keď niečo, čo stačí jednoducho odkomunikovať, robíme veľmi komplikovaným a nepochopiteľným spôsobom?

Unsplash.com/Chad Madden

Človek, ktorý prepadol gatsbyingu, robí všetko preto, aby na seba upozornil a zo všetkých ľudí ho zaujíma reakcia len jedinej konkrétnej osoby. Možno si neuvedomuje, že jeho snaha je viac-menej odsúdená na neúspech. Na(ne)šťastie, moderné technológie nám totižto ešte neumožňujú čítať v mysliach iných ľudí.

A keďže príspevky musia byť svojím spôsobom iné a okázalé, vyžaduje si to istý štandard, ktorý je pre mnohých veľmi ťažko udržateľný. Veď kto z nás niekoľkokrát do roka navštívi exotické miesta, má možnosť stretnúť sa s niekým významným alebo si pravidelne kupuje najnovšie kúsky od svetových módnych značiek?

Len málokto, no faktom je, že dnešná doba sa upriamuje viac než na vnútro na vonkajšok, čo sa odzrkadľuje aj na tom, čím sa snažíme jeden druhého zaujať.

Je to šialené, najmä, keď si uvedomíme, že pokiaľ nie je to, čo prezentujeme na sociálnych sieťach naším bežným štandardom, môže z nás byť objekt nášho záujmu sklamaný. Teda, pokiaľ sa ho budeme snažiť očariť práve týmto spôsobom.

Unsplash.co/Matt Popovich

A pritom, dá sa to spraviť aj oveľa jednoduchšie; vykašľať sa na príspevky na Instagrame a konkrétnu osobu priamo osloviť. Alebo, žeby to bolo pre nás také ťažké? Podľa všetkého sa zdá, že áno.

No voľba je na každom jednom z nás. My si môžeme vybrať, či si zvolíme virtuálny obraz alebo realitu a osobnú komunikáciu. S gatsbyingom by sme sa nemali zahrávať, lebo v sebe nesie príliš veľké riziko, že prehráme, keďže ten druhý si naozaj nemusí uvedomiť, že sa snažíme zaujať ho takýmto bizarným spôsobom.

V tomto by sme mali ostať old-school a nepodliehať najnovším trendom, ktoré sú zdanlivo účinné, no z dlhodobého hľadiska nestoja za nič. Veď nechceme dopadnúť ako Jay Gatsby v závere Fitzgeraldovho najslávnejšieho románu, alebo?

Pozri aj: Staromódne randenie malo svoje čaro. Týchto 12 krásnych zvykov by sme mali vrátiť späť

yourtango


Komentovať (0)