Foto: Photo by Mitchell Orr on Unsplash

/ 0 / Mariana Belmer
Obsedantno-kompulzívna porucha (OCD) je veľmi nepríjemná choroba, pri ktorej si človek síce uvedomuje chorobnosť svojich prejavov, no kvôli úzkosti s nimi nevie prestať.

Sila ľudskej mysle je neskutočná; na jednej strane vďaka nej dokážeme úžasné veci, no na druhej strane nás niekedy uzatvára do väzenia, ktoré je tým najhorším zo všetkých. Zdá sa, že koľko je ľudí, toľko je spôsobov, ako nás myseľ môže uväzniť. Rysy obsedantno-kompluzívnej poruchy, podobne ako iných psychických ochorení, sa vyskytujú aj u zdravých ľudí a aj keď to nie je patologické, mnohým to strpčuje život i vzťahy s inými.

Možno ste sa aj vy niekedy pristihli pri tom, ako dookola riešite, čo zlé sa môže vo vašom vzťahu stať. V jednom okamihu je váš partner vo vašich očiach priam dokonalý, a v druhom máte pocit, že všetko veští katastrofu. Vzťahová OCD síce ešte nie je ukotvená v diagnostických systémoch, no zdá sa, že u mnohých ľudí sa vyskytuje.

Rysy osobnosti, ktoré nasvedčujú tejto poruche, môže mať hocikto, no spúšťače strachu či nutkavého správania môžu byť rôzne. Vznik a budovanie blízkeho romantického vzťahu môže byť takýmto spúšťačom, keďže človek veľa dáva, riskuje odmietnutie a je silne emocionálne zaangažovaný.

Unsplash.com/Tyler Nix

Ako zistiť, či niekto trpí vzťahovou OCD?

Navonok to nie je vidieť, keďže všetko je to v hlave. No ak niekto príliš rieši to, či je jeho/jej partner ten správny, ak sa nevie prehrýzť cez drobné nedokonalosti, porovnáva svoj vzťah s inými, veľmi často si chodí po radu k rodine či priateľom, a spochybňuje vzťah ako taký, zdá sa, že s ním nie je všetko v poriadku. Samozrejme, len v prípade, že ide o zdravý, normálny vzťah.

Najhoršie na tom celom je, že človek, ktorý má takéto nutkavé myšlienky, ich rieši len vo svojom vnútri a navonok nedá nič najavo. Prejaví sa to jedine v tom, že má strach posunúť vzťah na vyššiu úroveň a preto buď stagnuje alebo bez vysvetlenia odíde.

Ako ste si už možno domysleli, vzťahová OCD je jedným z nežiadúcich účinkov dnešnej modernej doby. Zo všetkých strán sa na nás usmievajú dokonale šťastné páry, každý má tisíce rád, ako by ste mali svoj vzťah zlepšiť a nárokov tohto sveta je toľko, že medzi nimi strácame vlastné názory a priority. Niet sa čo čudovať, že mnohí ľudia podľahnú týmto trendom a očakávaniam. Ženú sa za dokonalosťou, ktorá neexistuje, a sú úzkostní a nešťastní z toho, že ju nenachádzajú.

Unsplash.com/Alex Knight

Ako z toho von?

Existuje hneď niekoľko spôsobov, ako zmierniť alebo celkom eliminovať príznaky vzťahovej OCD. Väčšina z nich sa zakladá na tom, aby človek vyšiel s pravdou von a ideálne je skombinovať hneď niekoľko postupov. Tu sú…

Vyberte si

Buď toho druhého necháte ísť, alebo budete o svoj vzťah bojovať. Nikdy nebudete mať istotu, že ten druhý je skutočne ‚ten pravý‘ a vždy sa nájde niečo, čo vám bude vadiť. Sme predsa len ľudia, nie sme dokonalí. No ak zdieľate podobné hodnoty a ciele, nemali by ste toho druhého len tak pustiť k vode.

Myšlienky nie sú fakty

Rovnako ani pocity. Pripomínajte si, že strach je mnohokrát iracionálny a len vo vašej hlave. Nenechajte sa klamať aktuálnymi dojmami a snažte sa držať si odstup, pretože podľahnúť emóciám sa často nevypláca. Neverte všetkému, čo vám príde na um.

Vypíšte sa z toho

Písanie si denníka má skvelý terapeutický efekt, čo dokazujú mnohé výskumy. Pomôcť môže aj vám. Vezmite si pero a papier a dostaňte to zo seba von. Písanie o stresujúcich udalostiach vám pomáha znížiť stres a podporuje to proces uzdravenia sa.

Unsplash.com/Alexa Mazzarello

Spochybňujte svoje myšlienky

Keď sa vám v hlave premieta tisíci katastrofický scenár, stlačte pomyselnú stopku tým, že spochybníte váhu toho celého. Napríklad otázkou: ‚Je to to najhoršie, čo sa mi môže stať?‘ Keď vám hlava ponúkne ďalší, o niečo horší scenár, zopakujte tento proces. Keď dospejete do bodu, kedy budete mať pocit, že ste dosiahli svoj strop, povedzte si ‚No a čo?‘ a pokúste sa prijať to ako holý fakt. Potom vás už nebude desiť.

Neporovnávajte sa

Je to najrýchlejšia cesta k nespokojnosti. Iní ľudia budú mať vždy niečo, čo vy nemáte, no to nie je dôvod na to, aby ste sa považovali za menejcenných, pretože aj vy máte niečo, čo iní nie. Riešte si preto svoje pocity a dojmy a kašlite na to, čo si myslia iní, ako žijú a čo majú – nie je to pre vás podstatné. Je to váš život a vy máte právo žiť si ho po svojom.

Ľutovať budete len tie šance, ktoré nevyužijete

Myslite na to zakaždým, keď ste vydesení z príliš veľkého rizika. Môžete sa do toho pustiť, alebo pred tým cúvnuť, no pamätajte, že neurobiť nič a nevyskúšať to vždy bolí viac, ako to, že ste sa popálili. A nehľadajte stopercentné záruky, v živote skrátka nie sú.

Čeľte tomu

Jedna z najefektívnejších terapií OCD je terapia expozície a reakcie. Princíp je v tom, že sa budete opakovane vystavovať tomu, z čoho máte taký hrozný strach. Úzkosť sa nezmierni hneď a rátajte s tým, že na prvýkrát sa vám to nemusí podariť, no postupne sa to upraví. Inak povedané, ak máte klaustrofóbiu, choďte výťahom a nie po schodoch, zvyknete si na to.

Unsplash.com/Thomas Young

Vnímajte prítomnosť

Pomôže vám to stabilizovať sa a držať si odstup od nutkavých myšlienok a strachu. Bude to chcieť trochu cviku a trpezlivosti, no uvidíte, že vám to pomôže. Niekedy sa stačí len zastaviť a zhlboka dýchať. Myšlienky nechajte plynúť, no nezastavujte sa pri nich, odídu tak, ako prišli.

Nesnažte sa mať všetko pod kontrolou

Je v poriadku, že nemôžete ovládať svoje myšlienky alebo svoj život. Veď nikdy dopredu nevieme, čo sa stane. Záleží len na tom, čo s tým urobíte a ako si s tým poradíte. Nezabudnite pri tom zhlboka dýchať a pripomeňte si, že nič nie je také zlé, ako sa na prvý pohľad zdá.

Požiadajte o pomoc

Máte na to plné právo a nie je hanba, ak vyhľadáte odborníka. Ak máte pocit, že trpíte obsedantnými alebo kompulzívnymi myšlienkami a nezvládate to, požiadajte niekoho o pomoc. Najhoršie, čo môžete urobiť je to, že o tom budete mlčať.

Pozri aj: Ľudia nevedia, že týchto 7 vecí robíte preto, že máte strach, aby vám niekto (opäť) nezlomil srdce

yourtango


Komentovať (0)