foto: pexels.com

/ 0 / Henrieta Balázsová
Toto pravidlo začali používať ľudia trpiaci depresiou na celom svete. V čom spočíva jeho tajomstvo?

Ako vyzerá vaše klasické ráno? Pravdepodobne vám zazvoní budík, ponadávate si na vstávanie a na to, ako sa vám nechce, no nakoniec aj tak vstanete a štandardne začnete svoj deň. U človeka, ktorý trpí depresiou, to však takéto jednoduché ani zďaleka nie je. 

Jedným z najnepríjemnejších sprievodných príznakov depresie je totiž neschopnosť ráno vstať zo svojej postele. Ľudia trpiaci depresiou to jednoducho nedokážu – nemajú dostatok motivácie, chute, no ani sily na to, aby tento pre nás úplne prirodzený úkon spravili.

Tak sa veľakrát stáva, že človek ostane v posteli ležať úplne celý deň. Tento stav ho však natoľko hnevá až znechucuje, že sa v ňom pocity frustrácie, sklamania a bezradnosti hromadia ešte viac. Neschopnosť vstať z postele je taktiež sprevádzaná samozrejme aj následnými absenciami v práci, v škole či zanedbávaním všetkých povinností.

pixabay.com

Preto sa svetom začalo šíriť tzv. “pravidlo 1 hodiny”. Jeho princíp je v samotnej podstate “jednoduchý”. Hovorí o tom, že ak trpíte depresiou a trápi vás tento problém, ráno začnite nasledovne. Potom, ako vám zazvoní budík si dajte predsavzatie, že najneskôr do 1 hodiny vstanete z postele.

Konkrétne, ak vám zazvoní budík napríklad o 8:00, povedzte si, že nech sa bude diať čokoľvek, do 9:00 jednoducho musíte vstať z postele. Tajomstvo tohto pravidla spočíva v tom, že to, že si presne ohraničíte čas, ktorý sami sebe dávate, vám môže pomôcť v prekonaní seba samého.

Toto pravidlo má však ešte jednu zásadu: ak sa do 1 hodiny nebudete cítiť lepšie, jednoducho si choďte ľahnúť naspäť. Ľudia trpiaci depresiou, ktorí toto pravidlo využívajú však hovoria, že ak sa prekonajú a do 1 hodiny naozaj vstanú, spustia tzv. “domino efekt”. Tým, že prekonali seba samých majú zo seba okamžite lepší pocit a keďže svoj deň už začali, pokračujú v ňom – osprchujú sa, pripravia sa, oblečú sa a venujú sa tomu, čo ich v daný deň čaká.

Unsplash.com / Ezra Jeffrey

Jediné, čo teda musíte spraviť, je skúsiť sa prekonať a vstať. Len to skúste. Vstaňte z postele a začnite svoj deň. Máte na to 60 minút. Ak to nepôjde a ak sa po hodine budete cítiť horšie, máte právo vrátiť sa späť do postele. Úspech tohto pravidla však spočíva v tom, že horšie sa pravdepodobne cítiť nebudete.

Doprajte si teda 1 hodinu na to, aby ste sa prekonali. 1 hodinu na to, aby ste sa posunuli opäť o krok ďalej. Ak sa vám to nepodarí, nič sa nedeje. Je v poriadku aj to, ak sa po hodine vrátite opäť späť do postele. Dôležité je to, že v danom momente ste spravili všetko, čo bolo vo vašich silách.

Pozri aj: Ľudia trpiaci depresiou sa pozerajú na každodenný život úplne inak. Týchto 7 bojov musia zvádzať každý jeden deň

themighty


Komentovať (0)