Foto: unsplash.com/Naomi August

/ 0 / PetraSus
Z času na čas sa každý z nás pristihne pri tom, že nedokáže prestať na niečo myslieť.

Analyzujete situáciu z každého uhla pohľadu, premýšľate nad tým, čo keby a čo ak, ako by sa situácia mohla vyvinúť, čo by mohlo dopadnúť dobre a čo zle? Viete, že týmito myšlienkovými pochodmi nič nezmeníte, no jednoducho si nemôžete pomôcť, až vás z toho rozbolí hlava.

Takýmto spôsobom premýšľame nad rôznymi situáciami. Je skutočne ten správny čas nasťahovať sa k partnerovi? Mali by ste si hľadať novú prácu alebo sa pokúsiť zotrvať v tej, v ktorej práve ste? Chcete si byť istí, že svoje rozhodnutie nebudete neskôr ľutovať. Ako sme však už spomínali, nadmerné premýšľanie vám nemusí pomôcť situáciu vyriešiť, ba naopak, môže mať závažný dopad na vaše fyzické a psychické zdravie.

Nadmerné premýšľanie vám bráni v skúšaní nových vecí

Niektorí ľudia sú spontánni a do všetkého sa vrhnú bez okolkov. Iní si však potrebujú premyslieť každý aspekt novej situácie, aké sú jej možné riziká a prínosy. Ľudia, ktorí nad všetkým príliš premýšľajú, neraz odmietnu účasť na dobrodružstve, pretože sa boja, že niečo dopadne zle. Ak sa najbližšie v takejto situácii ocitnete, pokúste sa prekonať vlastné myšlienky a zájsť za svoje limity.

unsplash.com

Pochybujete o sebe

Ak príliš nad všetkým premýšľate, je vysoká šanca, že ste k sebe zároveň aj prehnane kritickí. Zaoberáte sa tým, ako vyzeráte, čo si o vás myslia iní, či podávate dostatočný výkon, atď. Predstavte si napríklad, že vás nadriadený požiada, aby ste spravili nejaký projekt. Okamžite začnete premýšľať nad tým, prečo požiadal práve vás a či to zvládnete. Ak sa náhodou vyskytne nejaký zádrhel, myslíte si, že ste zlyhali a jednoducho na to nemáte. Akonáhle takéto myšlienky zaregistrujete, vedzte, že ste nezlyhali, máte na to, len sa treba trochu posnažiť.

Myšlienková špirála

Keď sa raz váš mozog rozbehne, je náročné zastaviť neustále prúdiace myšlienkové pochody. Je preto dôležité vedieť rozpoznať, keď sa do takejto špirály dostanete. Čím skôr to zaregistrujete, tým skôr môžete začať pracovať na tom, aby ste myšlienky usmernili niekam inam.

Neužívate si život

Prehnané premýšľanie nad všetkým vám bráni zabávať sa a užívať si život plnými dúškami. Nevnímate, čo sa okolo vás deje, pretože sa zaoberáte tým, čo sa vám práve krúti v spomínanej myšlienkovej špirále. Ak vás v práci povyšia, pokúste sa nemyslieť na to, či na to máte a ako rýchlo sa vzdáte. Tešte sa z toho, že vás nadriadený považuje za dostatočne šikovných, ostatné zvládnete.

unsplash.com

Úzkosť

Rozoberať všetko do detailu a nafukovať každú maličkosť nie je zdravé, môže vás to dohnať k úzkosti. Následne rozoberáte každý aspekt, príčiny a následky svojej úzkosti a takto ostávate v uzavretom bludnom kruhu myšlienok. Takýto stav vás dokáže uväzniť na poriadne dlhú dobu. V závažných prípadoch môže viesť až k záchvatom paniky.

Vedzte však, že žiaden stav nie je neriešiteľný. Všetko má svoj čas a svoje riešenie. Je len na vás, koľko času a úsilia do toho investujete.

Pozri aj: Trápia vás úzkostné myšlienky alebo smútok? Nová klinická štúdia potvrdila, že pomôcť vám môže tento voľne dostupný výživový doplnok

psych2go


Komentovať (0)