Foto: pexels.com

/ 0 / PetraSus
Každý z nás potrebuje mať v živote rovnováhu a pocit vnútornej harmónie.

Problém však je, že z každej strany na nás dolieha ťažoba a stres a rovnováhu je čoraz ťažšie nadobudnúť, nie to si ju ešte aj udržať. Je čoraz náročnejšie vyrovnať sa so stresom. Aby sme sa ho zbavili, niekto si zapne seriál, niekto si uvarí dobré jedlo a niekto si ide zašportovať. Existuje však skutočne efektívny spôsob?

Ukázalo sa, že existuje a nemá nič spoločné s meditáciou ani jogou. S mimoriadne jednoduchou metódou prišla psychologička Kelly McGonigalová a vďaka nej búra mýty o tom, aké náročné je zbaviť sa stresu. V čom to teda tkvie?

So svojimi poznatkami sa McGonigalová podelila na konferencii TED talk. Tvrdí, že narazila na výskum, ktorý ju donútil nad všetkým sa zamyslieť a prehodnotiť svoj prístup k stresu a záťaži. Je známa vec, že stres spôsobuje zvýšené riziko vzniku srdcovo- cievnych ochorení s následkom infarktu, ktorý je neraz fatálny.

Viete však, aká je štatistika? Štúdia, o ktorej Kelly hovorí, je longitudinálna, čo znamená, že sledovala jedincov dlhodobo. Zúčastnilo sa jej celkovo 30 tisíc dospelých po dobu 8 rokov. Výsledky ukázali, že ľudom, ktorí za posledný rok prežili veľké množstvo stresu, hrozí až o 43 percent vyššie riziko úmrtia.

pixabay.com

Vskutku desivé čísla. Zaujímavé však je, že to neplatilo pre všetkých, ale len pre istú skupinu ľudí. A to konkrétne pre tých, ktorí verili, že stres je škodlivý pre ich zdravie. Skupina ľudí, ktorí zažili za posledný rok veľa stresu, ale vnímali ho skôr ako výzvu a nie ako záťaž pre zdravie, mala toto riziko výrazne nižšie. V skutočnosti im hrozilo najnižšie riziko úmrtia v blízkej dobe zo všetkých 30 tisíc účastníkov výskumu.

Čo to teda znamená? Že podstatné je to, čo si myslíte a ako stres vnímate. A to sa dá zmeniť.

Väčšina z nás si myslí, že to, že sme v strese znamená, že situáciu nezvládame. Vedeli ste však, že ak prídeme do kontaktu s náročnou situáciou, telo a myseľ prechádza troma fázami, a to prípravou, využívaním energetických zásob naplno a až potom príde vyčerpanie? Je teda dôležité uvedomiť si, že ak v náročnej situácii pociťujete stres, vaše telo sa pripravuje na boj a zhromažďuje zásoby energie. A to predsa nie je chorobný proces.

pixabay.com

Nie je teda nutné zbaviť sa stresu okamžite, ale zmeniť to, ako na neho nazeráme. Mali by sme ho vnímať ako pomôcku, vďaka ktorej situáciu zvládneme, nie ako nepriateľa. Ďalším dôležitým faktorom je pomáhanie iným. Ľudia, ktorí pomáhajú svojim susedom, priateľom či komukoľvek v núdzi, sú na tom so zvládaním stresu oveľa lepšie.

Ako nazeráte na stres vy?

Pozri aj: Zaberie vám len 2 minúty. Tento jednoduchý trik dokáže okamžite utíšiť úzkosť či zdvihnúť vám náladu

ideapod


Komentovať (0)