foto: pixabay.com

/ 0 / Henrieta Balázsová
Tak ako to fyzické, aj psychické zdravie máme len jedno. Nie vždy sa však oňho staráme tak, ako by bolo potrebné.

Psychologička Alana Schuurs si počas svojej praxe všimla, že väčšina ľudí vie toho o svojom duševnom zdraví naozaj veľmi málo. Práve to je jedným z dôvodov, prečo sú momentálne rôzne psychické ochorenia natoľko rozšírené. Ľuďom totiž v tejto oblasti chýba osveta. Alana sa preto rozhodla, že na základe svojej praxe spíše akýsi „manifest“, v ktorom prezrádza 12 vecí, o ktorých by si psychológovia a psychiatri želali, aby sme ich vedeli.

#1 Každý z nás je jedinečný. To, že ste iní, ako väčšina ľudí vo vašom okolí ešte neznamená, že je na vás niečo zlé. Nenechajte sa zožierať pochybnosťami o sebe a o svojej hodnote. Každý z nás je jedinečný.


#2 Zlyhanie neexistuje. Všetko, čo sa vám nepodarí, vedie v konečnom dôsledku k tomu, že sa niečo naučíte, alebo že k vám príde niečo ešte lepšie.


#3 Pozerali by ste sa na svoju otvorenú zlomeninu a hovorili by ste si: „Áno, vyzerá to zle, ale nechám tomu zopár týždňov či mesiacov čas a uvidíme, či sa to nezahojí samé“? Určite by ste to nespravili. Nerobte to, prosím, ani  so svojím mentálnym zdravím.


#4 Psychológovia, psychiatri či terapeuti nie sú žiadni strašiaci ani diabli. Ak je vaše trápenie priveľké, sú to jediní ľudia, ktorí vám dokážu pomôcť.


#5 Všetky vaše emócie sú normálne. Naozaj. Emócie sú predsa neoddeliteľnou súčasťou človeka. Ak predstierate, že ich nemáte, robíte veľmi nesprávnu vec, ktorá sa vám na vašom zdraví vypomstí.

Ezra Jeffrey / Unsplash

#6 Veci, ktoré robíte a hovoríte, majú vplyv aj na druhých ľudí. Rozhodujte sa preto správne. A ak sa správne nerozhodnete, vždy sa osobe, ktorej ste ublížili, aspoň úprimne ospravedlňte. Možno tomu neveríte, no jednoduché ospravedlnenie môže niečí život úplne zmeniť.


#7 Najzdravší ľudia, s ktorými sa psychológovia stretávajú, sú tí, ktorí prevzali zodpovednosť za svoj vlastný život, no odmietli prevziať zodpovednosť za celý svet.


#8 Byť nedokonalým, to vám je naozaj skvelá vec. Nedokonalosť umožňuje rásť, tvoriť, zdokonaľovať sa. Nedokonalosť dáva nádej lepším zajtrajškom. Naopak, perfekcionizmus vám dá akurát tak žalúdočné vredy a úzkosť.


#9 Na vyhľadanie pomoci nikdy nie je neskoro, nikdy však tento krok zbytočne neodkladajte. Raz som pracovala s 92-ročnou ženou, ktorá 76 rokov (!) trpela záchvatmi paniky. Lekársku pomoc odmietala. Keď sa ju po 76 rokoch rozhodla prijať, viete, koľko trvalo jej vyliečenie? 3 sedenia. Keby som mala za každého pacienta, ktorý povedal vetu: „Kiežby som vás navštívil skôr“ 10 EUR, do predčasného dôchodku by som odišla už pred niekoľkými rokmi.


#10 Najlepším prírodným antidepresívom je humor. Ak máte zmysel pre humor, ste voči akýmkoľvek ochoreniam oveľa odolnejší – ako voči tým fyzickým, tak aj voči tým psychickým.

Allef Vinicius / Unsplash

#11 Veci, ktoré by ste do očí nepovedali svojmu najlepšiemu priateľovi, nehovorte ani sebe. Buďte k sebe milí a láskaví. Okrem iného tak ušetríte kopec peňazí, ktoré by ste v opačnom prípade minuli na terapie a antidepresíva.


#12 Úprimne – svet je plný hlupákov. Stretne ich často a stretnete ich veľa. Prosím, nikdy si neberte ich správanie osobne. Chcete spraviť pre tento svet niečo dobré? Nikdy sa nestaňte jedným z nich.

Pozri aj: Projekčná psychológia: týchto 5 vecí robíme my sami, no obviňujeme z nich iných

themighty


Komentovať (0)