pexels

/ 0 / PetraSus
Rána bývajú pre veľkú časť populácie zväčša ťažké. A bez životabudičov vieme byť po prebudení poriadne mrzutí.

Ak nie ste práve ranné vtáča, čo o šiestej ráno vyskočí na rovné nohy a vrhne sa veselo a s úsmevom do ďalšieho dňa, zrejme ani vy nie ste nadšení, ak vám ráno zadrnčí budík a najradšej by ste si natiahli perinu cez hlavu a spali ďalej. Vyhrabať sa z postele, vybrať niečo zo skrine na seba, umyť sa, pre mnohých ranná káva, či raňajky, to je bežná rutina.

Psychologička z Harvardu však tvrdí, že by ste okrem toho mali hneď po prebudení spraviť ešte jednu činnosť. Viete akú?

Ide o úplne jednoduchú vec. Predtým, než zložíte nohy z postele, poriadne sa ponaťahujte. Neverili by ste, aký vplyv to môže mať. Cuddyová vo svojej knihe Presence objasňuje, že každá jedna poloha a pozícia nášho tela výrazne ovplyvňuje to, ako sa práve cítime a ako myslíme. Predstavte si napríklad, že ste komixová postavička Wonder Woman a prispôsobte tomu aj svoj postoj. Necítite sa hneď o niečo sebavedomejšie?

Aj keď to znie zvláštne, je to pravda. Väčšinou si myslíme, že správanie nasleduje až po emócii. Napríklad, že stojíme vzpriamene a hrdo, pretože sa cítime sebavedomo. Cuddyovej výskum tvrdí, že opak je pravdou. Môžeme si privodiť zvýšený pocit sebavedomia tým, že zaujmeme „hrdinskú“ pózu. Alebo tým, že si ráno, hneď po tom, ako otvoríme oči, poriadne ponaťahujeme svaly.

freepik.com

Je zrejmé, že princíp funguje oboma smermi. Inými slovami, skutok môže byť následkom pozitívnej emócie, ale aj naopak. Cuddyová si myslí, že ľudia, ktorí po prebudení rozhodia ruky do širokého V, sú šťastnejší, než tí, čo sa len vyšuchcú z postele rovno do kúpeľne. Dokonca by ste svojim emóciám mohli uškodiť, keby ste sa prebúdzali stočení do klbka ako mačka. Existuje dôkaz, že ľudia, ktorí spia vo fetálnej polohe, teda skrčení do klbka, sú v priebehu dňa oveľa viac vystresovaní a menej spokojní.

Výskumy ukázali, že vo fetálnej polohe spí až 40 percent ľudí. To spôsobuje, že sú nasledujúci deň menej sebavedomí. Predstavte si, že sa tak budíte každé ráno celé týždne, mesiace, roky. A jedno nepríjemné ráno sa mení na mizériu, ktorá však nie je nevyhnutná.

freepik.com

Podľa Cuddyovej môže byť vyhnutie sa nepríjemným mrzutým ránam také jednoduché, ako povestné vykročenie pravou nohou. Stačí, ak sa ponaťahujete hneď po prebudení. Aj keď si to spočiatku zrejme budete musieť pripomínať a chvíľku potrvá, kým si na to zvyknete, po čase to už pôjde samo a bez toho už ani nevyleziete z postele. Tak čo, ako začínate vaše rána vy?

Pozri aj: DELÍTE SA O POSTEĽ S VAŠÍM PSOM? TOTO JE 6 PREKVAPUJÚCICH DÔVODOV, PREČO JE TO DOBRÉ PRE VAŠE ZDRAVIE

psych.sk (Petra Sušaninová) thisisinsider


Komentovať (0)