yogajournal

/ 0 / Henrieta Balázsová
Nájdite si na toto cvičenie len 10 minút denne a odmenou vám bude pretrvávajúca duševná pohoda.

Nevýhodou mnohých ľudí je, že riešenie problémov neustále odkladajú a tak sa k nim dostávajú až vtedy, keď je už neskoro. Hladina stresu tak stúpa a človek je pod neustálym tlakom. Ak sa k tomu pridajú ešte ďalšie súkromné, či pracovné problémy, niekedy toho na vás môže byť jednoducho priveľa. Vyskúšajte si preto toto cvičenie, ktoré vám nezaberie viac ako 10 minút denne, no jeho výsledky na sebe a na svojom duševnom zdraví spozorujete už do niekoľkých dní.

Ako podporiť svoje duševné zdravie?

Žijeme v dobe, kedy pracovitý, proaktívny a často zamyslený človek nenachádza dostatočný priestor na relax a regeneráciu, ktoré by nepotrebovalo len jeho telo, ale predovšetkým jeho myseľ. Aj mozog je totiž svalom a tak ako ktorýkoľvek iný sval v tele, aj on potrebuje po prílišnej námahe priestor na oddych. Ako teda nájsť potrebnú rovnováhu, ktorá by vám pomohla udržať si duševné zdravie len 10 minútovým cvičením denne?

Odpoveďou je jedno slovo – meditácia. Starnutím sa totiž z našich mozgov vytráca šedá hmota, čo znižuje jeho výkon. Dostávame sa tak do psychickej nepohody a problémy a každodenné nároky už nedokážeme zvládať s takou ľahkosťou, ako niekedy. Odborníci z Kalifornskej univerzity však zistili, že ľudia, ktorí meditujú, strácajú šedú hmotu pomalšie než tí, ktorí sa meditácii nevenujú. Dokázalo sa tiež, že meditácia merateľne posilňuje mozog a jeho funkcie.

howtobeast.com

Vplyv meditácie dokázali aj viaceré štúdie

Výsledky štúdie potvrdila aj Dr. Sara Lazurová z Harvardu, ktorá ju doplnila ďalšími zisteniami. Podľa nich sa zmeny na mozgu začnú prejavovať už 8 týždňov po prvej meditácii. Účastníci výskumu sa pritom meditácii venovali každý deň, v priemere po dobu 30 minút. Po 8 týždňoch boli na snímkach ich mozgov jasne viditeľné zmeny v štyroch oblastiach, a to v oblastiach zodpovedných za sústredenie sa, učenie, pamäť a empatiu.

Viaceré nasledujúce štúdie však dokázali, že pozitívny vplyv na duševné zdravie človeka má už aj 10 minút meditácie denne. Výstižne ju pritom opisuje autor viacerých svetových bestsellerov, Deepak Chopra: „Meditácia nie je spôsob utíšenia vašej mysle. Je to spôsob, akým vstúpiť do ticha, ktorý vo vašej mysli už je – pod tými 50 000 myšlienkami, ktoré vám ňou denne prebehnú.“

Ako začať?

Ak by ste si to, čo s vami spraví 10 minút meditácie denne  po dobu 8 týždňov radi vyskúšali na vlastnej koži, no neviete, ako na to, prinášame vám zopár tipov.

  • Prvých zopár dní sa vám možno bude zdať váš nový zvyk zvláštny, no vydržte a dajte mu šancu. Po niekoľkých dňoch, keď na sebe pocítite prvé výsledky, budete ho brať ako samozrejmosť.
  • Počas 10 minút počúvajte nejakú meditačnú hudbu, ideálne pomocou slúchadiel. Tie zároveň eliminujú rušivé zvuky z vášho okolia.
  • Experimentujte s dychovými cvičeniami. Na internete ich nájdete veľké množstvo, vyskúšajte tie najobľúbenejšie a nebojte sa ich prispôsobiť tomu, čo vám vyhovuje najviac.
  • Vyskúšajte rôzne meditačné techniky a zostaňte pri tej, pri ktorej budete pociťovať najväčšie uvoľnenie. Techník je množstvo, populárnymi sú napríklad yoga, modlitba, mindfulness, prechádzka v prírode, no rovnako môžete jednoducho 10 minúť sedieť v úplnom tichu a nechať svoje myšlienky voľne plynúť. Sami na sebe časom odpozorujete, čo vám vyhovuje najviac.

Pozri aj: ŠTATISTIKY SÚ HROZIVÉ. PODĽA ŠTÚDIÍ BUDE ČOSKORO AŽ 83% Z VÁS TRPIEŤ MENTÁLNOU CHOROBOU

psych.sk (Henrieta Balázsová), iheartintelligence


Komentovať (0)