Foto: twitter.com

/ 0 / Mariana Belmer
Zaspávanie a prebúdzanie sa vedľa milovanej osoby nie je len romantickou predstavou, ale aj spôsobom, ako zlepšiť kvalitu života.

Tak to tvrdia aj vedci, ktorí sa pri skúmaní tejto, pre život nevyhnutnej činnosti, zamerali i na to, aký dopad na nás má, keď spíme vedľa niekoho. Zistili, že spánok vo dvojici podporuje relaxáciu a posilňuje pocit oddýchnutia. Možno vás odrádza predstava partnerovho chrápania či partnerkiných vlasov vo vašich ústach, no predsa by ste to mali skúsiť.

Povzbudiť vás môže aj týchto 10 benefitov…

Rýchlejšie zaspávanie

Iste poznáte ten pocit, keď už hodnú chvíľu ležíte na posteli, prehadzujete sa a nemôžete myslieť na nič iné, než na spánok, ktorý neprichádza. Mozog je aktívny a nie a nie sa upokojiť. Táto nepríjemná situácia by sa mala vytratiť, ak budete zaspávať po boku svojej polovičky. Dôvod je jednoduchý: tým, že sa sústredíte na niekoho iného, než na seba, sa skôr uvoľníte a tým pádom za pár minút zaspíte.

Unsplash.com/Toa Heftiba

Menej stresu

Môžu za to hormóny, ktoré sa počas spánku vyplavujú. Hladina kortizolu, ktorý je zodpovedný za chronický stres, sa pri spánku vo dvojici znižuje a okrem toho sa vyplavuje aj hormón oxytocín, ktorý znižuje pocit úzkosti. Nižšia úroveň stresu potom redukuje riziko vzniku civilizačných ochorení. Z fyziologického hľadiska sú to len samé plusy!

Proti bolesti a zápalu

Verte alebo nie, spánok vplýva aj na toto. Nižšia miera stresu znižuje hladinu cytokínov, ktoré spôsobujú zápal tela a bolesť. Načo lieky, keď sa vám stačí pritúliť a zaspať?

Ideálne podmienky

Viete, prečo je spánok vo dvojici najideálnejší? Okrem toho, že sa upokojíte a rýchlejšie a viac sa zrelaxujete, vám ten druhý pomôže vytvoriť si tú správnu teplotu. Teraz v lete si to možno neviete predstaviť, no za dlhých a chladných, zimných večerov iste oceníte, keď perinu budete zohrievať nie sami, ale vo dvojici.

Unsplash.com/Toa Heftiba

Nižší tlak

Keďže sa pri spánku uvoľňuje hormón oxytocín, ktorý redukuje úzkosť, znižuje sa tým aj krvný tlak. Tento hormón je prevenciou proti vzniku migrény, pretože rozširuje cievy, a tiež proti civilizačným chorobám súvisiacim s vysokým tlakom.

Viac energie

Lepší a kvalitnejší spánok vám dodá viac energie. Keď sa prebudíte vedľa milovanej osoby, aj také ťažké pondelkové ráno bude hneď o čosi krajšie. Myseľ vám miesto problémov zaplnia príjemnejšie veci a keď na to príde, budete sa môcť lepšie sústrediť na prácu a každodenné povinnosti. A to je benefit na nezaplatenie.

Imunita

Zdieľanie jednej postele s milovanou osobou nie je len o spaní, ale aj o milovaní. A práve to môže za posilnenie imunitného systému. Pravidelný sex vám môže pomôcť vyhnúť sa napríklad chrípke či bežným prechladnutiam, keďže počas neho sa vám do tela sa vám uvoľní viac protilátok. Okrem toho, skvele sa pri tom spaľujú kalórie.

Unsplash.com/Pablo Heimplatz

Pomalšie starnutie

Škótsky neuropsychológ David Weeks na základe svojich výskumov tvrdí, že zdieľanie lôžka s blízkou a milovanou osobou a pravidelné milovanie môžu spomaliť starnutie. Keď je vaše telo uvoľnené a bez stresu, prirodzene vyzeráte mladšie.

Synchronicita

Párom, ktoré spolu zaspávajú a prebúdzajú sa, sa postupne zosynchronizujú biologické hodiny. Pripomína to, ako by boli jeden pre druhého chodiacimi hodinami. Synchronicita sa okrem tejto biologickej úrovne prejaví aj na tej psychickej; čím viac činností budete spolu zdieľať, tým budete jednotnejší a tým pádom aj spokojnejší s vaším vzťahom.

Blízkosť

Spoločný spánok vás dokáže navzájom zosúladiť a upevniť váš vzťah. Štúdia univerzity v Hertfordshire skúmala účinky fyzického kontaktu počas spánku medzi 1000 pármi. Zistilo sa, že páry, ktoré pri sebe ležia nanajvýš v dva a pol centimetrovej vzdialenosti, teda sa k sebe túlia, majú lepší vzťah ako tie páry, ktoré ležia síce v jednej posteli, ale oddelene.

Dá sa povedať, že to funguje obojstranne: fyzická blízkosť podporuje tú psychickú a naopak, úroveň intimity sa odráža aj na tom, ako ďaleko od seba v posteli ležíte.

Unsplash.com/Becca Tapert

Pozri aj: Poruchou spánku trpí až 33% ľudí. Ak vás trápia niektoré z týchto 10+ ťažkostí, patríte k nim aj vy

powerofpositivity


Komentovať (0)