Foto: Photo by Jared Brashier on Unsplash

/ 0 / Mariana Belmer
Ste ten typ, ktorý si všetko dokonale rozplánuje, no po čase je zo všetkého znechutený, lebo jeho plány sa len z diaľky priblížili jeho predstave?

Možno nie ste až taký lenivec, ako si o sebe myslíte. Prokrastinácia môže byť dôsledkom nielen lenivosti, ale i perfekcionizmu. Nedáva vám to zmysel? Len sa nad tým zamyslite: čím dokonalejšiu máte predstavu, tým viac vás dokáže znechutiť realita. A to je dokonalý spôsob, ako odsúdiť všetky svoje plány a ciele na neúspech. Okrem toho je tu ten malý protivný hlas, ktorý vám kdesi v pozadí šepká, že to aj tak nezvládnete, že nie ste dosť dobrí, a tak ďalej…

Týmito 5 spôsobmi ničí perfekcionzmus vaše sny a ciele.

Nerealistickosť

Túžba po dokonalosti ľuďom väčšinou bráni dokonalosť dosiahnuť. Dôvod je prostý – sústredia sa na výsledky, ktoré si vysnívajú do najmenších detailov. Väčšinou trvá dlhú dobu, kým sa želaný efekt dostaví, a práve táto skutočnosť väčšinu perfekcionistov odradí.

Unsplash.com/Allef Vinicius

Podľahnú svojej netrpezlivosti a miesto toho, aby sa povzbudzovali v tom, aby pokračovali ďalej, sami seba karhajú nezmyselnými výčitkami. Ak patríte k týmto ľuďom aj vy, kroťte svoju fantáziu a radšej sa uskromnite s malými cieľmi, ktoré ale máte šancu dosiahnuť.

Toxické myšlienky

Perfekcionizmus zabezpečí aj to, aby ste sa sústredili len na cieľ a tomu, ako ho dosiahnuť, venovali len málo pozornosti. Miesto toho, aby ste mysleli pozitívne a ocenili aj malé pokroky, si budete dookola omieľať, akí ste neschopní, pomalí a naničhodní.

Dajte si pozor na prílišné zovšeobecnenia typu: „Nikdy to nezvládnem/Ja to nedokážem/…“ Sledujte svoje myšlienky a miesto toho, aby ste si večne niečo vyčítali, sa radšej pochváľte za to, že ste sa o zmenu vôbec pokúsili.

Prokrastinácia

Ako sme už spomínali, perfekcionizmus môže viesť k prokrastinácii. To sú tie výhovorky typu: „Teraz na to nie je vhodný čas/Potrebujem sa na to pripraviť/Začnem len čo…“ Prečo to robíme?

Unsplash.com/Mak Mozza

Toľko sa nad tým naším cieľom zamýšľame, že aktuálny stav začneme považovať za neprekonateľný. Inak povedané, kráčať k cieľu by sme začali vtedy, keď by sme v tom cieli už boli. A to je predsa nezmysel. Teraz je čas začať. Nie potom, nie keď…

Lavínová reakcia

Nie ste spokojní s jednou vecou? Vďaka perfekcionizmu sa tieto pocity rozšíria na ďalšie oblasti – už vám nevadí len vaša váha, ale aj váš vzhľad, spôsob života, vzťahy… Nakoniec sa nájdete až po uši ponorení do pocitu menejcennosti.

K čomu to vedie? K úspechu iste nie. Ak sa vám v jednej oblasti nedarí, prijmite to s pokorou a miesto šomrania radšej oceňte to, čo vám vychádza. Neúspechy nevnímajte ako zlyhania ale skôr ako oblasti, na ktorých potrebujete viac pracovať.

Porovnávanie sa

Priznajte sa, koľkokrát sami seba zhadzujete, lebo sa nezmyselne porovnávate s inými? Zbytočne podporujete sebaklam menejcennosti a sami sebe uberáte vietor z plachiet. Okrem toho, uvedomili ste si už, koľko času zabijete na Facebooku či Instagrame tým, že sledujete zdanlivo dokonalé životy iných?

Unsplash.com

Porovnávanie sa s inými k ničomu nevedie. Vždy tu bude niekto úspešnejší, krajší, lepší, vzdelanejší… Dôležité je to, ako vy využijete svoj vlastný potenciál. Ak sa už nemôžete zbaviť sledovania iných, radšej sa od nich učte, ako dokázali prekonať samých seba.

Je nám jasné, že nikto nedokáže prekonať svoj dlho pestovaný perfekcionizmu len tak. Možno práve on je prvou vecou, ktorú by ste mali na sebe zmeniť. Tak či onak, víťazstvo nad sebou, je to najväčšie víťazstvo. Na ceste za ním pamätajte na tieto rady:

  • Strážte svoje myšlienky.
  • Buďte sami k sebe priateľskí.
  • Keď príde kríza, snažte sa odpútať svoju pozornosť.
  • Nikdy, naozaj nikdy, sa nevzdávajte.
Unsplash.com/Allef Vinicius
yourtango.com


Komentovať (0)