Foto: pixabay.com

/ 0 / Michaela
Ak máte pocit, že niečo nie je s dnešným systémom vzdelávania v poriadku, nie ste ďaleko od pravdy. Je to skutočne tak.

Človek je od prírody tvor zvedavý a baží po nových vedomostiach. Dôkazom sú malé deti, ktoré vnímajú svet ako nádherné a čarovné miesto, v ktorom možno neustále niečo objavovať. No len čo sa o niečo zaujímajú, systém im klepne po prstoch. „To nesmieš, to nemôžeš, tam nelez.“ Aj zaužívaný systém školstva (ne)prirodzene zabíja v deťoch kreativitu. Dnes si ukážeme 6 dôvodov, ktoré ukazujú, prečo je to tak.

Za zmienku stojí najmä fakt, že náš školský systém sa priveľmi za posledných 100 rokov nezmenil. Podobne, ako naši praprarodičia, aj my sa väčšinou len memoricky bifľujeme rôzne poučky, ktoré nám čoskoro po napísaní testu vyfučia z hlavy. A to by sa malo zmeniť.

#1 Školský systém nebol pôvodne navrhnutý na učenie

Photo by Mikael Kristenson on Unsplash

I keď to znie nepravdepodobne, je to naozaj tak. Dnešný zaužívaný spôsob výučby bol pôvodne nastavený na produkovanie čo najväčšieho množstva pracovnej sily pre továrne. A tam bol cieľ jednoduchý. Pracovať, poslúchať a neodporovať. Nepripomína vám to niečo? Treba podotknúť, že na kreativitu tu bol poskytnutý minimálny priestor.

#2 Kreativita? Na tú môžeme smelo zabudnúť

Photo by rawpixel on Unsplash

Toto je snáď jedno z najväčších negatív vzdelávacieho systému. Všetko sa musí zmestiť do pomyselných tabuliek. Ak projekt vypracujete po svojom, väčšinou sa nestretnete s pochopením. A s tým sa stretol určite takmer každý z nás.

#3 Záujem verzus strach

Väčšina učiteľov sa drží zaužívaných osnov. Ak veci, ktoré v sebe majú čaro, podávajú nezáživným spôsobom, nezískajú si tak záujem študentov. Ak však pedagóg nevie vzbudiť skutočný záujem, použije ďalší obľúbený nástroj. Je to strach. A ten vie narobiť dosť šarapaty s krehkou detskou psychikou.

#4 Náš vzdelávací systém podporuje súťaživosť

Photo by pan xiaozhen on Unsplash

Niekedy nadobúdame dojem, že čím viac jednotiek, tým je automaticky študent či žiak lepším človekom. Inakosť sa nenosí ani v školských laviciach a ani v dobe, keď ich už prestanete drať. Každý z nás je výnimočný a jedinečný v niečom inom. Avšak skúste vysvetliť učiteľke matematiky, že vás v skutočnosti oveľa viac baví kreslenie.

#5 Je to pre nás neprirodzené

Kedysi sa deti učili v komunitách. Informácie dostávali od rodičov, ako i od ostatných členov spoločnosti. Mnohí poukazujú na to, že pre deti je neprirodzené tráviť toľko času s rovesníkmi a mechanicky sa učiť poučky. Apelujú na to, že tento systém vzdelávania má od skutočného života poriadne ďaleko.

#6 Dnešný spôsob vzdelávania nepripraví deti na skutočný život

Photo by Eli Francis on Unsplash

Teraz sa odrazíme od predchádzajúceho bodu. Škola nás nepripraví na reálne situácie. Aj keď sa nám snaží dať nejaké informácie, všetko sa viac menej drží v teoretickej rovine. Naučiť sa variť, hospodáriť či riešiť medziľudské vzťahy sa musíme naučiť my sami.

Možno by bolo fajn, keby sa školský systém prepracoval na použiteľnejšiu verziu. Mohlo by sa menej apelovať na výsledky, viac sa vyzdvihovať individuálny talent či vytvoriť priestor pre projekty, ktoré môžu byť použité aj v praktickom živote.

Pozri aj: Mali ste ako stredoškolák tieto 3 vlastnosti? Ak áno, v budúcnosti by ste mali byť podľa vedy mimoriadne úspešní

learning-mind


Komentovať (0)