foto: Unsplash.com/Ben Blennerhassett

/ 0 / Mariana Belmer
Depresívnu náladu máme z času na čas všetci. Skutočná depresia je už ale niečo celkom iné. Prečítajte si o jej možných príčinách a o tom, ako sa im vyhnúť.

Keď sme zdraví, depresia nám príde ako nadhodnocovaná. Tí, ktorí si ňou prešli však vedia, že je mimoriadne ťažké dostať sa z nej. Cítite sa vyčerpane, bezmocne a beznádejne. Váš život je odrazu iný a oveľa ťažšie zvládnuteľný. Našťastie, existuje spôsob, ako sa depresii vyhnúť – tým, že pochopíte, ktoré vonkajšie vplyvy ohrozujú vaše duševné zdravie a naučíte sa im vyhýbať alebo s nimi aspoň pracovať.

Predstavujeme vám 8 hlavných príčin depresie a tiež spôsob, ako sa im vyhnúť

Vystresovanosť alebo prepracovanosť

Neustály kolotoč práce, termínov, starostlivosti o domácnosť a riešenia svojich i cudzích vzťahových problémov vás môže doviesť do stavu, kedy nebudete schopní urobiť nič. Poznať svoje limity a vedieť v pravej chvíli povedať nie sú dve zručnosti, ktoré by ste si mali osvojiť, aby ste si udržali optimálny stav. Nemá zmysel sa presiľovať a ak už aj máte neodkladné povinnosti, nepracujte na všetkom naraz, radšej si to rozdeľte do menších celkov s pauzami medzi nimi.

Unsplash.com/Brock DuPont

Zdravotné problémy

Či už sú malé alebo veľké, problémy so zdravím nikomu na nálade nepridajú. Okrem toho, nedajú sa ani na chvíľu odložiť na druhú koľaj a preto je ťažké vyrovnať sa s nimi. Na druhej strane, aj depresia môže podporiť vznik niektorých ochorení a tiež zhoršiť alebo predĺžiť rekonvalescenciu. Ak chcete zamedziť alebo zastaviť rozvoj depresie, zamerajte sa v prvom rade na svoje zdravie. Ak bude uzdravenie trvať dlhšiu dobu, nebojte sa požiadať o pomoc a podporu od blízkych, aby ste tak zmiernili váš stres a obavy.

Finančné ťažkosti

Nie je to príjemná téma, no výrazný nedostatok peňazí môže pociťovať ktokoľvek. Nedostatok v zmysle, že máte problém uhradiť základné veci ako bývanie, stravu a energie. Tieto problémy sú u dospelých hlavnou príčinou stresu a úzkosti, a aj pre úplne zdravého človeka je náročné ich zvládnuť. Na takéto situácie je niekedy skutočne nemožné sa pripraviť a ak sa v nich už ocitnete, spravte si úsporný rozpočet a dodržiavajte ho. Snažte sa tráviť čas s ľuďmi spôsobom, ktorý je bezplatný alebo málo nákladný, aby ste sa neizolovali od komunity priateľov a rodiny, čo by viedlo k depresii.

Nadváha

Depresia a nadváha tvoria začarovaný kruh. Jednoducho povedané, ste smutní, lebo sa prejedáte a prejedáte sa, lebo ste smutní. Prirátajte k tomu stres a úzkosť a výsledkom je donekonečna sa opakujúci cyklus. Ako ho zlomiť? Prestaňte sa vyhovárať, vytvorte si dlhodobý plán cvičenia a zdravého stravovania. Ospravedlnenia typu „som unavený“ neplatia, pretože veľakrát ste unavení práve preto, že nič nerobíte. Cvičením získate energiu a endorfíny, ktoré vám pomôžu dostať sa z depresie a zároveň, pomôže vám udržať si váhu.

Unsplash.com/Bruno Nascimento

Životné zmeny

Smrť priateľa alebo člena rodiny, rozvod alebo rozchod sú veľmi náročné na zvládanie, pretože v nás vyvolávajú stres, napätie a negatívne pocity. Je dôležité, aby ste si dovolili smútiť bez toho, aby ste hneď upadli do depresie. Ako na to? Zostaňte v kontakte so svojimi priateľmi a rodinou. Ak zostanete izolovaní, môžete riskovať, že vaše obdobie smútenia napokon prerastie do hlbokej depresie. V prípade, že ste vo veľmi náročnej situácii, zvážte návštevu terapeuta, nie je to predsa žiadna hanba.

Zlý spánok

Rovnako ako nadváha, aj spánok a depresia môžu vytvárať začarovaný kruh. Keď ste v depresii, spíte menej a keď spíte menej, môžete upadať do depresie. Zo začiatku si možno svoje zlé spánkové návyky ani neuvedomujete, no keď na to prídete, môže byť už neskoro. Spánok je dôležitý a bez neho sa fungovať nedá. Strážiť si čas na spánok sa oplatí. Krátkodobo síce vydržíte spať menej, no z dlhodobého hľadiska sa vám to môže vypomstiť. Najlepším spôsobom, ako si dať do poriadku spánkový režim je zaspávať a prebúdzať sa pravidelne v tom istom čase.

Unsplash.com/Vladislav Muslakov

Zneužívanie návykových látok

Možno si poviete, že vy alkohol alebo drogy nezneužívate, veď si dáte len z času na čas. Či si to už chcete pripustiť, alebo nie, takéto správanie vás nakoniec dovedie len k väčšej depresii a väčším problémom. A to vám nestojí za to, nie? Ak máte pocit, že máte nábeh na závislosť, začnite sa o tom rozprávať s vaším okolím, vyžiadajte si spätnú väzbu a konajte, kým je čas.

Strata zamestnania

V zásade nikdy nejde len o to, že ste v práci dostali vyhadzov. Hneď, ako sa dozviete tú správu, v hlave vám začne blikať milión červených kontroliek týkajúcich sa predovšetkým peňazí ale aj toho, čo bude ďalej. Prísť o prácu je veľká zmena, ktorá môže pôsobiť skľučujúco až depresívne. Je preto dôležité, aby ste sa na túto nepríjemnú situáciu vedeli pozrieť aj z tej svetlej stránky. Máte šancu opäť začať odznova a môžete zmeniť nielen pracovisko, ale aj bydlisko a skutočne sa tak posunúť ďalej.

Unsplash.com/Mariona Campmany

Život s nami niekedy hrá naozaj tvrdú hru a je ťažké držať vždy hlavu hore. Nevzdávajte sa, nič netrvá večne a aj ťažké obdobie raz prejde. A pamätajte, že najbližšia pomocná ruka je vždy na konci vášho ramena. Lebo ak vy nebudete chcieť, nikto vám nebude môcť pomôcť.

Pozri aj: Lepší, než tisíc slov. Tento komiks s až krutou presnosťou zobrazuje, ako vyzerá deň človeka trpiaceho duševnou chorobou

powerofpositivity


Komentovať (0)