pexels

/ 0 / Michaela
Objavte skutočných vinníkov, ktorí môžu za vašu únavu. O mnohých z nich ste doteraz ani len netušili.

Ak celý deň strávite zívaním, aj keď za sebou nemáte búrlivú noc, niečo nie je v poriadku. Viaceré štúdie sa zhodujú v tom, že prostredie na nás vplýva viac, než si myslíme. Bytové doplnky, zariadenia a životný štýl ovplyvňujú ako našu psychickú pohodu, tak aj schopnosť kvalitne si v noci odpočinúť. Čo by sme teda mali zmeniť, ak nechceme trpieť chronickou únavou?

Vedci si všimli, že únavu spôsobuje týchto 10 vecí, ktoré sa nachádzajú takmer v každej domácnosti:

Totálny bordel

Netvrdíme, že na prekonanie únavy treba celé dni behať s prachovkou. Perfekcionista si svojim počínaním kope vlastný hrob. No podľa neurovedeckého inštitútu univerzity v Pricetone (Princeton University Neuroscience Institute) neporiadok okolo nás nám značne odčerpáva vnútornú energiu, vedie k stresu a k chorobám.

pixabay.com

Modrá farba na stenách

Štúdia, ktorú uskutočnila Travelodge, sa zamerala na analýzu farieb spálne vo viac ako 2000 domácnostiach. Zistili, že modrá farba znižuje tep, krvný tlak a spôsobuje ospalosť. Je teda fajn ju mať v spálni, no ak sa potrebujete na niečo sústrediť, radšej ju do ostatných miestností nedávajte.

Televízor

Aj obrazovka tabletu. Obe zariadenia vyžarujú modré svetlo, ktoré potláča v mozgu tvorbu melatonínu. To má za následok väčšiu pravdepodobnosť kratšieho, prerušovaného spánku. A keď sa dobre nevyspíme, tak na druhý deň bývame unavení. Teda televízor, mobil či tablet do spálne nepatria.

pixabay.com

Kávovar

Aj napriek tomu, že tento prístroj vám môže „zachrániť život“ v dopoludňajších hodinách, popoludní alebo večer môže byť paradoxne dôvodom, prečo driemete počas večere. Kým kofeín je stimulant, ktorý zvyšuje energiu, po odznení efektu sa môžete cítiť ešte horšie. U niektorých ľudí káva paradoxne spôsobuje ospalosť. Káva má podobný efekt, ako keď unaveného koňa začnete bičovať, aby ste ho prinútili k lepšiemu výkonu.

pixabay.com

Pohárik pred spaním

Pohárik alkoholu vám vraj pomôže zaspať rýchlejšie. Kvalita spánku po pohári červeného vína má však opačný účinok. Môžete očakávať nepokojnú noc, s vysokou pravdepodobnosťou sa budete častejšie budiť a na druhý deň sa vám ani za svet nebude chcieť vstať z postele.

Levanduľová sviečka

Zavrite oči. Prestavte si skvelú relaxačnú atmosféru, ktorú vytvára plameň aromatickej sviečky. Avšak presne z tohto dôvodu bývate unavení. Psychológovia z Wesleyan University zistili, že ľudia, ktorí pred spaním cítili vôňu levandule, spali viac zdravo. Netreba ju úplne zahodiť do koša, no ak potrebujete byť svieži počas dňa, dajte prednosť citrusovým vonným sviečkam.

pixabay.com

Obľúbené maškrty

Ak nechcete byť permanentne unavení, ten balíček lupienkov, ktorý držíte v ruke, radšej posuňte kamošom. Ani čokoláda nie je dobrým prostriedkom v boji s únavou. Kolísajúca hladina cukru narobí v tele „šarapatu“.

Správne nastavenie izbovej teploty

Teraz všetky zadky hore a šup sa pozrieť na termostat. Možno budete prekvapení z toho, že optimálna teplota na spánok je 16 – 20 °C. Ak však počas dňa budete mať v izbe či v pracovni príliš chladno, bude vás to lákať „ísť sa zohriať“ do perín.

Mobil

S týmto ste sa už určite stretli. Toto zariadenie spôsobuje závislosť, a doslova z vás odčerpáva energiu. Veď sa len zamyslite, koľkokrát ste zvedaví, čo je nové na Facebooku? Podľa National Sleep Foundation až 20 percent ľudí medzi 19 až 29 rokom života sa niekoľkokrát za noc zobudí na pípnutie telefónu. Či už ide o správu, email alebo hovor. Niet divu, že sa na druhý deň cítime úplne pod psa…

pixabay.com

Zatiahnuté závesy

… alebo žalúzie, rolety či záclony. Denné svetlo potrebujeme. Výsledok jednej štúdie, ktorá sa zamerala na analýzu zamestnancov, ktorý pracovali v kanceláriách s oknami, preukázala, že ľudia, ktorí boli po celý deň vystavení prirodzenému svetlu spali v priemere o 46 minút dlhšie, než ostatní. To isté platí aj pre váš domov: prirodzené svetlo vám pomôže lepšie spať v noci a tak sa budete na druhý deň cítiť viac odpočinutí.

Väčšina bodov poukazuje na to, že kvalitný spánok počas noci nás ovplyvňuje počas celého nasledujúceho dňa. Niekedy však stačí aj tá najjednoduchšia vec. V noci si vypnúť mobil..

Pozri aj: 11 PRÍZNAKOV, POMOCOU KTORÝCH ZISTÍTE, ČI TRPÍTE SYNDRÓMOM VYHORENIA

psych.sk (Michaela), redbookmag


Komentovať (0)