pixabay

/ 0 / PetraSus
Keď sa chystáte vyraziť do reštaurácie, zrejme si už v duchu predstavujete, čo si tam objednáte. Alebo ste možno trochu viac otvorení odporúčaniam.

A práve toto je príležitosť, na ktorú tí, čo konzultujú a zostavujú jedálny lístok, čakajú. Ešte predtým, než sa vôbec rozhodnete, že si chcete ísť niečo zajesť, je nenápadne rozhodnuté, pre aké jedlá sa budete rozhodovať. A týchto 11 psychologických trikov reštaurácie využívajú najčastejšie, aby nenápadne dosiahli čo najväčší zisk.

Nepoužívajú označenie eura

Znak eura alebo akejkoľvek inej meny je jedna z top vecí, ktorým sa reštaurácie vo svojich ponukách vyhýbajú. Zákazníkom to totiž pripomína, že míňajú peniaze. Tieto tvrdenia sú potvrdené aj výskumne. Vo výskumoch, ak bola ponuka jedál bez znaku meny, zákazníci minuli omnoho viac peňazí, než keď tam znak bol. Dokonca aj keď bola cena napísaná slovom, napríklad „desať eur“, zákazníci minuli menej peňazí, pretože sa im to, čo čítali, spájalo s negatívnym pocitom z utrácania.

pixabay.com

Čarujú s číslami

Dizajnéri zostavujúci jedálne lístky si všimli, že sumy, ktoré končia číslom 9, napríklad 9,99, zvyknú naznačovať hodnotu, nie však kvalitu. Navyše, údajne, ak je na konci sumy namiesto 9 číslo 5, napríklad 9,95, je to ešte efektívnejšie, lebo zákazníkom takáto cena príde prijateľnejšia. Mnoho reštaurácií však už centy vo svojich jedálnych lístkoch neuvádza vôbec. Je to tak jednoduchšie a prehľadnejšie.

Používajú extrémne popisný jazyk

Výskumy ukázali, že produkty, ktoré sú pekne a kvetnato opísané, sú pre zákazníkov oveľa príťažlivejšie, než tie jednoducho pomenované. Zistilo sa, že rozvinuté opisy produktov môžu zvýšiť zisk až o 27 percent. Dizajnér jedálnych lístkov Greg Rapp uviedol príklad opisujúci krabie koláčiky. Ak ich opíšete ako ručne robené, s veľkou dávkou skvelého mäsa a dotykom majonézy, s tajnou kombináciou korenia, jemné a zároveň chrumkavé krabie koláčiky, poskytnete zákazníkom istý senzorický zážitok a popis spôsobí, že po dojedení bude zákazník spokojnejší. Zaujímavé je, že pri predaji pomáhajú aj značky. Ak napríklad zaradíte do menu Jack Daniels omáčku, zákazníkov to zaujme. Čím viac prídavných mien, tým lepšie.

pixabay.com

Prepájajú jedlo a rodinu

Zákazníci sú náchylnejší kúpiť si jedlo, ak je v názve pomenovanie nejakého príbuzného, napríklad babička, či strýko. Napríklad, ľudia si častejšie kupujú koláčiky s názvom Babičkine teplé domáce koláčiky, alebo Slávny zemiakový šalát tety Milky. Vzbudzuje to pocit nostalgie.

Aby jedlo pôsobilo autentickejšie, využívajú etnickú terminológiu

Podľa experimentálneho psychológa Charlesa Spencea, ak jedlu dáte názov obsahujúci etnické alebo geografické označenie, napríklad nejaké talianske jedlo, skôr to pritiahne zákazníkovu pozornosť a pri jedení to vyzdvihne určité chute a štruktúru jedla.

Vizuálna stránka je podstatná

Ak je názov jedla napísaný farebne a nejakým zaujímavým fontom a sú k nemu priložené obrázky, prípadne sú zobrazené na nejakom zaujímavom podnose, jedlo je pre zákazníkov oveľa zaujímavejšie, než iné. Zrejme sa s tým však nestretnete v luxusnejších podnikoch, keďže sa boja, že by takéto zobrazenia pôsobili lacno.

pixabay.com

Využívajú drahé položky na to, aby pritiahli pozornosť na tie lacnejšie

Rapp tvrdí, že reštaurácie využívajú extrémne drahé jedlá ako návnadu. Pravdepodobne si to drahé jedlo nekúpite, avšak budete hľadať alternatívu za rozumnejšiu cenu, ktorá vyzerá rovnako dobre.  Jedinou úlohou jedla, ktoré stojí 100 eur, je dosiahnuť, aby všetky ostatné sumy v jedálnom lístku pôsobili ako rozumné.

Ponúkajú porcie pre dvoch

Zákazníci väčšinou nemajú poňatia, o koľko menšia je malá porcia jedla. Avšak predpokladajú, že je to dobrá kúpa, lebo stojí menej. Čo si neuvedomujú je, že reštaurácia sa im od začiatku snažila predať malú porciu za menej peňazí a zámerne na to použila veľkú porciu s vyššou cenou na porovnanie.

Analyzujú, ako čítate jedálny lístok

Podniky sledujú fixáciu očí, teda to, ako čítate jedálny lístok. Podľa kórejskej štúdie, zákazníci si väčšinou objednajú to, čo ako prvé pritiahne ich pozornosť. Je teda pravdepodobné, že produkty, ktoré vynášajú najviac, budú umiestnené v pravom hornom rohu jedálneho lístka, pretože je to miesto, kam naše oči smerujú najprv. Stratégia je založená na tzv. efekte primárnosti, čo znamená, že zákazníci si pamätajú to, čo videli na začiatku. Ďalším dôvodom je, že ak zákazník najprv uvidí nejaké drahé jedlo, zvyšok jedálnička sa mu bude zdať už menej prehnaný.

pixabay.com

Obmedzujú výber

Reštaurácie sa snažia zákazníkov zbaviť pocitu zodpovednosti pri výbere toho, čo budú jesť. Pre podnik je omnoho efektívnejšie výber jedál preto obmedziť. Ideálny počet jedál v jednej kategórii je vo fastfoode šesť a sedem až desať položiek v jednej kategórii v bežnej reštaurácii.

Ovplyvňujú našu náladu

Podľa psychologických štúdií, ak hrá v reštaurácii klasická hudba, zákazníci majú sklony minúť viac, pretože im dodáva pocit, že sú bohatí. Ak hrá v podniku menej sofistikovaná popová hudba, ľudia v nej utratia až o 10 percent menej.

Ak sa pôjdete najbližšie niekam najesť, skúste si všímať každý detail. Aká hudba hrá v podniku, koľko položiek je v jedálnom lístku a ako sú usporiadané, ocenené a pomenované. Každý detail hrá svoju rolu.

Pozri aj: 9 PSYCHOLOGICKÝCH TRIKOV, VĎAKA KTORÝM SI ZÍSKATE POZORNOSŤ VŠETKÝCH OKOLO VÁS

psych.sk (Petra Sušaninová) thisisinsider.com


Komentovať (0)