foto: pixabay.com

/ 0 / PetraSus
Spánok hrá v našom celkovom zdravotnom stave mimoriadne dôležitú úlohu. Ovplyvňuje našu fyzickú i psychickú pohodu.

Napríklad, spánok je prospešný pri liečbe srdca a krvného obehu. Dlhotrvajúci nedostatok spánku naopak súvisí so zvýšeným rizikom srdcových chorôb, vysokého krvného tlaku, cukrovky, či porážky. Navyše, spánok je príjemný a uvoľňujúci. Zavrieť oči a oddýchnuť si aspoň na niekoľko hodín umožňuje nášmu telu zregenerovať sa a „dobiť batérie“ po dlhom, namáhavom dni. Počas spánku prebieha v tele mnoho procesov, ktoré sú pre naše fungovanie nevyhnutné.

Spánková deprivácia môže viesť k závažným problémom. Niektoré z nich pociťujeme už aj tesne po prebudení. Nedokážeme sa sústrediť a deň sa rozbieha len veľmi pomaly. Ak sa toto deje každý deň, z krátkodobého, ale aj z dlhodobého hľadiska môže naše zdravie nesmierne utrpieť. Roky vedeckých výskumov dokazujú, čo všetko sa deje, ak spánok nepatrí medzi naše priority, alebo ak niekto z medicínskych dôvodov spať nedokáže. Výsledky jasne dokazujú, že nedostatok spánku môže viesť k potenciálne život ohrozujúcim ochoreniam.

Alzheimerova choroba

Štúdia z roku 2013 dokazuje, že nedostatočné spánkové návyky môžu viesť k vzniku Alzheimerovej choroby. Taktiež, ak už choroba vznikla, nedostatok spánku môže zapríčiniť jej rýchlejší progres. Kvalitný spánok je nevyhnutný k odbúraniu toho, čo vedci nazývajú cerebrálny odpad, ktorý sa hromadí v mozgu. Výskumu sa zúčastnilo 70 ľudí vo veku od 53 do 91 rokov. Subjekty, ktorým bol odopieraný zdravý spánok, mali v mozgu nahromadené beta-amyloidy, ktoré sú za vznik Alzheimerovej choroby zodpovedné.

pixabay.com

Rakovina prostaty

Ďalšieho výskumu sa zúčastnilo 425 mužov vo veku od 67 do 96 rokov a ukázalo sa, že mužom, ktorí trpeli nedostatkom spánku, hrozí až o 60% vyššie riziko vzniku rakoviny prostaty. Riziko bolo ešte vyššie, ak účastníci udávali, že po zaspatí sa často zo spánku budia. Riziko spojené s nedostatkom spánku hrozí najmä mužom v staršom veku. Vedci tvrdia, že toto riziko vzniká z dôvodu nedostatku melatonínu, ktorý je dôležitým prvkom potláčajúcim vznik a rast nádorov. Ak je hladina melatonínu príliš nízka, narastá riziko vzniku nádorov.

Kardiovaskulárne ochorenia

Jednoducho povedané, nedostatok spánku je pre zdravie úplnou pohromou. Už roky je známym faktom, že nedostatok spánku súvisí s možnosťou vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Nedávny výskum, ktorého sa zúčastnilo 657 Rusov trval 14 rokov a ukázal, že dve tretiny z tých, ktorí utrpeli infarkt zároveň trpeli aj poruchami spánku. S nedostatkom spánku sa zvyšuje nielen riziko infarktu, ale aj riziko porážky.

pixabay.com

Obezita a diabetes

Mnoho výskumov už dokázalo existenciu spojitosti medzi nedostatkom spánku a cukrovkou. Univerzita v Chicagu sa však existujúce výskumy rozhodla rozšíriť. Rozhodla sa preskúmať súvis medzi nedostatkom spánku a obezitou, keďže obéznym jedincom hrozí vyššie riziko vzniku cukrovky. Ukázalo sa, že málo spánku môže narušiť hladinu mastných kyselín v krvi, čo negatívne ovplyvňuje spôsob, akým telo reguluje hladinu cukru v krvi. Ukázalo sa, že muži, ktorí spali tri noci po sebe len 4 hodiny, mali o 30% vyššiu hladinu mastných kyselín v krvi, než muži, ktorí spali osem hodín.

Samovražedné myšlienky alebo samovražda

Tento súvis je nesmierne šokujúci a nepríjemný. Stanfordská univerzita v roku 2014 vykonala výskum, ktorý potvrdil vzťah medzi nedostatkom spánku a vykonaním samovraždy. Počas desať rokov trvajúcej štúdie, 20 zo 420 jedincov, ktorí sa pokúsili o samovraždu, udávalo problémy so spánkom. Riziko stúpa, ak je jedinec starší a zažíva veľa stresu.

Spánok teda jednoznačne netreba zanedbávať. Viete, ako môžete zlepšiť jeho kvalitu? Vytvorte si pevný režim. Naplánujte si, kedy pôjdete spať a kedy ráno vstanete a tohto režimu sa držte, aj cez víkendy. Nezabúdajte vždy pred spánkom relaxovať. Vykonávajte nejakú rutinnú činnosť, ako je napríklad čítanie, alebo meditácia každý večer tesne pred spaním.

pixabay.com

Pomôže vám aj to, ak si každý deň zacvičíte. Venujte sa akejkoľvek pohybovej aktivite, ktorá vaše telo unaví. A napokon, upravte prostredie, v ktorom spíte. Má vaša izba správnu teplotu? Tá by totiž nemala byť vyššia, ako 16 až 21°C. Miestnosť, v ktorej spíte, by mala byť chladnejšia, úplne zatemnená a bez hluku.

Pozri aj: 6 divných vecí, kvôli ktorým nemôžeme v noci najčastejšie spať

powerofpostitivity


Komentovať (0)