free.gatag.net

/ 0 / Simona Gray
Určite poznáte aspoň jedného človeka, ktorý pôsobí dojmom, že zvládne čokoľvek, čo mu život hodí pod nohy a navyše v situáciách, pri ktorých sa vám chce kričať a rozbíjať nábytok, nemihne ani brvou.

Hoci ho občas možno trochu neznášate (príliš dokonalí ľudia sa nám občas zdajú otravní, ale to len preto, že im závidíme, všakže), nemôžete poprieť, že ho obdivujete a chceli by ste byť ako on. Poďme sa na to pozrieť bližšie. 

Keď sa život začne rútiť neprebádanými cestami a my máme odrazu pocit, že je toho na nás príliš veľa, máme tendenciu panikáriť, necháme sa premôcť emóciami a stratíme nielen kontrolu nad danou situáciou, ale aj nad naším životom. Človekom to vie pekne otriasť, najmä ak nie je prirodzene pokojný a má skôr sklony panikáriť a zmätene pobehovať okolo. Nemusí to takto byť ale vždy – ak sa budete veľmi snažiť a veľmi, veľmi pracovať na svojom sebaovládaní, môžete byť ako ten váš známy, o ktorom si myslíte, že dokáže všetko.

Predstavte si situáciu

pexels.com

Predstavte si situáciu, ktorá vás môže priviesť do stresu. Predstavte si situáciu, ktorej sa obávate a neviete, ako budete schopní ju zvládnuť. Pomyslite na rôzne smery, ktorým by sa mohla vyvíjať a ako by ste zareagovali v tom-ktorom prípade a predstavte si, ako ste ju nakoniec úspešne zvládli. Keď potom takáto situácia nastane aj v reálnom živote, už sa nebudete cítiť takí stratení a bude pre vás ľahšie zachovať pokoj.

Relaxujte, meditujte, dýchajte

dingtwist.com
dingtwist.com

Je dôležité, aby ste si vo svojej dennej rutine našli aj čas na relax či meditáciu, aby ste sa (vy aj váš mozog) mohli upokojiť, vytlačiť z mysle stres dňa a lepšie sa tak pripravili na možný budúci stres a nepríjemné situácie, ktoré možno prinesú nasledujúce hodiny. Človek, ktorý má za sebou aj nejakú tú pokojnú hodinku bude reagovať pokojnejšie a racionálnejšie ako ten, ktorý ide už od rána ako na bežiacom páse a už mu tečú nervy. 

A keď sa dostanete do situácie, ktorá testuje vašu trpezlivosť (alebo sú to ľudia a nefungujúci Internet), dýchajte – nie však do hrude, ale do bránice, tak ako to robia malé deti a ako by ste to mali robiť pri cvičení jogy. Pár hlbokých nádychov a výdychov pred tým, ako začnete reagovať vám pomôže dostať svoje myšlienky pod kontrolu a zachovať si chladnú (alebo aspoň o niečo chladnejšiu) hlavu.

Obzrite sa do minulosti

Len si spomeňte na všetky tie obdobia v minulosti, kedy ste neverili tomu, že sa vôbec dožijete ďalších Vianoc. Skúškové obdobia, problémy v osobnom živote, v rodine, ten strašný týždeň pred koncom polroka na základnej škole, kedy vám z matiky vychádzala štvorka, fyzika na tom tiež nebola najlepšie a o slovenčine sa radšej ani nevyjadrujem. Skrátka a dobre, keď sa ocitnete uprostred ďalšieho pekelného týždňa, spomeňte si, ako ste sa cítili naposledy. Mysleli ste si, že je to koniec sveta. Cítili ste, ako vám všetko preteká pomedzi prsty. Ale i napriek tomu ste tu, prežili ste to a prežívate ďalší pekelný týždeň ale s tým, že máte skúsenosti z toho predošlého.

Tak sa vzmužte (alebo vzženšte, výber nechám na vás) a neopakujte znova tie isté chyby. A hlavne kvôli tomu príliš nestrácajte spánok, pretože o pár mesiacov to už bude znova figurovať len ako ďalšia nepríjemná spomienka, z ktorej by som sa asi mal/a poučiť. 

Klamte samých seba

Sebaklam vo všeobecnosti nie je príliš dobrou vecou, ale občas príde vhod, najmä keď dôjde na potrebu rýchleho a umelého vzrastu sebavedomia, ktoré potrebujete na zvládnutie blížiacej sa situácie. Keď vás čaká skúška alebo dôležité stretnutie, budete mať väčšie šance na úspech a určite aj zanecháte lepší dojem, keď budete pôsobiť sebavedome.

Ak ale už od prírody nie ste sebavedomí a máte sklony stresovať, pomôže vám, ak si aspoň nahovoríte pravý opak. Oblečte si niečo, v čom sa cítite a vyzeráte dobre, vystrite sa, kráčajte sebavedome a v duchu si predstavujte, ako ľavou zadnou zvládnete všetko, čo vás čaká. Oh, a len aby ste si boli istí, dajte si predtým nejaké magnézium alebo aspoň šálku nejakého upokojujúceho čaju.

Krok za krokom…

Niektoré veci sú ako jazda na bicykli – všetko ide ľahko a hladko, až kým si neuvedomíte, že ten bicykel horí a vy ste v skutočnosti v pekle. Keď sa nabudúce ocitnete zavalení horou povinností a zo všetkých strán budú ľudia, ktorí od vás budú niečo chcieť, vedzte, že najlepšou voľnou určite nebude vzdať to, ísť spať a počkať, kým to niekto vyrieši za vás. A príliš si nepomôžete ani v opačnom prípade, keď sa budete snažiť zvládnuť to všetko naraz – nielenže výsledok nebude stáť za veľa, ale ešte skončíte aj vystresovaní a unavení.

Zhlboka sa nadýchnite, povedzte si „toto zvládnem“, pustite si nejakú energickú (alebo upokojujúcu, každému podľa chuti) hudbu a začnite robiť veci jednu po druhej, od tých najdôležitejších, na ktorých možno závisí váš život, až po tie menej dôležité, ktoré vám neujdú a budete sa im môcť venovať aj neskôr.

Organizácia vám pomôže

pexels.com
pexels.com

Tak, ako sa hovorí čistota, pol života, tak je pre niektorých ľudí organizácia pol života. Určite vám bude ľahšie na duši, keď budete mať všetky dôležité veci, ktoré musíte urobiť, zapísané niekde na papieri a termíny pekne vyznačené v diári. Takto málokedy na niečo zabudnete a keď nastanú krušné časy, budete ich zvládať o čosi lepšie ako tí, ktorých organizácia je neexistujúca.

Dúfam, že vás tento článok inšpiroval a aj sami objavíte svoje vlastné spôsoby a techniky, vďaka ktorým budete nepríjemné situácie zvládať lepšie a budete vyrovnaným človekom, ktorý pri zanietenej diskusií neskočí tomu druhému po krku, ale zachová si chladnú hlavu a racionálne uvažovanie. Ak nejaké už máte, pokojne sa o ne s nami podeľte.

Pozri aj: PSYCHOLOGICKÝ TEST PODĽA FREUDA VÁM ODHALÍ, AKÝ JE VÁŠ SKUTOČNÝ PRÍSTUP K ŽIVOTU

psych.sk (Simona Gray)

Komentovať (0)