Foto: pixabay.com

/ 0 / PetraSus
Mnoho ľudí rána nemá príliš v láske.

Zrejme ste sa už aj vy niekedy zamysleli nad tým, ako si to zariadiť tak, aby boli rána o niečo príjemnejšie. Možno ste plánovali ísť do postele skôr, ráno skôr vstať, ísť si zacvičiť a dostať sa včas do práce. Nakoniec sa však o polnoci pristihnete s pizzou a vedierkom zmrzliny pri počítači.

V priebehu dňa sa totiž nemení len náš názor na skoré vstávanie a na cvičenie. Menia sa aj naše plány a aj emócie. Dokazujú to milióny tweetov, ktoré boli v rámci štúdie preskúmané. Traja výskumníci z univerzity v Bristole analyzovali tweety za posledné štyri roky, ktoré uverejnili ľudia 54 najväčších miest v Británii. Preskúmali dohromady 800 miliónov tweetov, ktoré pozostávali zo 7 miliárd slov. Nerátali sa emotikony ani prepojenia na stránky.

Uverejnené tweety skúmali za pomoci počítačovej metódy, ktorá slová zoskupovala do psychologicky významných celkov. Výskumníci takýmto spôsobom vyčlenili až 73 významných kategórií, ako napríklad pozitívne a negatívne emócie, ciele, starosti (ako napríklad strach z pracovných neúspechov alebo zo smrti), ale obsiahnuté v nich boli aj sociálne kategórie, ako napríklad starosti o rodinu, priateľov a mnoho ďalších.

unsplash.com

Po tom, čo sa vedcom podarilo vyčleniť dôležité kategórie, zamerali sa na to, ako často sa v tweetoch vyskytujú v priebehu dňa. Niektoré zistenia sa dali očakávať. Napríklad, počas víkendov ľudia najčastejšie spomínali rodinu, počas obeda jedlo a v ranných hodinách tweetovali o svojich pocitoch. Počas pracovnej doby sa najčastejšie vyjadrovali k témam rizika, práce a peňazí.

Čo však vedcov prekvapilo, boli rozdiely v tweetoch uverejnených pred spaním a ráno. Ráno boli ľudia viac sústredení na tému dosahovania úspechov a moci. Pojmy, ktoré využívali jedinci v ranných tweetoch naznačovali prítomnosť inteligencie a schopnosti analytického myslenia. Samozrejme, medzi rannými tweetmi počas víkendu a počas týždňa boli značné rozdiely. Cez víkend boli ľudia šťastní a spokojní, kým počas pracovných rán boli skôr v pochmúrnej nálade.

Zmena nastáva okolo polnoci. Vtedy naberali tweety existenciálny rozmer a boli menej veselé. Mnoho z nich sa týkalo viery a vyjadrovali úzkosť a iné negatívne emócie. Téma smrti sa v tweetoch najčastejšie vyskytovala o tretej ráno.

unsplash.com

Vedci si myslia, že toto všetko má pomerne jednoduché vysvetlenie. Naše telo je nastavené na 24 hodinový, teda cirkadiánny rytmus. Ten ovláda nielen náš spánkový cyklus, ale aj metabolizmus a dokonca aj teplotu tela. Sme teda ovplyvnení hormónmi, ktoré naše telo produkuje.

Medzi šiestou až desiatou hodinou ráno telo produkuje viac kortizolu, vďaka čomu sa cítime ráno sviežo a kujeme plány, ako si pôjdeme na ďalší deň ráno zabehať. Vtedy sa naše myslenie prejavuje ako najviac analytické. K večeru zas stúpa produkcia melatonínu, vďaka ktorému sme ospalí. Opäť teda zapadneme do kresla, ideálne s tabuľkou čokolády alebo čipsami. Práve vtedy sa nám najlepšie debatuje o viere, o živote a o nesmrteľnosti chrústa.

Obmedzením tohto výskumu je fakt, že Twitter nie je považovaný za kontrolovateľnú premennú. Zhromaždiť a analyzovať 800 miliónov tweetov za štyri roky sa však nepodarí len tak komukoľvek a zistenia možno považovať v každom prípade za skutočne fascinujúce.

Pozri aj: Nočné sovy holdujú alkoholu a cigaretám. Zaujímavé vedecké zistenia o nich a ranných vtáčatách vás prekvapia

curiosity


Komentovať (0)