Foto: unsplash.com

/ 0 / Henrieta Balázsová
Nie pre každého sú Vianoce sviatkami radosti a pokoja.

Pre mnohých ľudí sú Vianoce obdobím, na ktoré sa tešia po celý rok. Nezakrývajme si však oči pred tým, že sú medzi nami aj tisícky ľudí, ktorí toto obdobie emocionálne nezvládajú a Vianoce sa pre nich stali synonymom ataku depresie. Ak s týmto problémom musíte každoročne bojovať aj vy, vyskúšajte sa tento rok riadiť týmito 7 radami. 

#1 Zistite, čo vianočnú depresiu spôsobuje

Pravdou totiž je, že vianočná depresia nie je samostatnou diagnózou. Ak vás každoročne trápi, je veľmi pravdepodobné, že je sprievodným znakom iného, možno len začínajúceho psychického ochorenia, akým môže byť napríklad úzkosť či aj samotná depresia. Ak cítite, že s vami niečo nie je v poriadku, návštevu lekára určite neodkladajte. Za toto rozhodnutie si budete už čoskoro ďakovať.

pexels.com

#2 Buďte realistickí

Prvou vecou, ktorú si musíte uvedomiť je to, že nič nikdy nie je dokonalé. A dokonalé nebudú ani žiadne Vianoce. Nikdy nestihnete všetko a nikdy sa nestretnete s každým, s kým by ste sa možno stretnúť chceli. Predsa len, je dôležité uvedomiť si, že každý člen vašej rodiny už pravdepodobne žije samostatný život a ak sa práve v tomto období nestretnete, neznamená to, že vám na sebe nezáleží.

#3 Dajte si pauzu

Kupovanie darčekov, ich balenie, plánovanie návštev, prípravy jedla, zdobenie domácnosti, všade davy ľudí… Toto všetko dá ľudskej psychike naozaj zabrať. Existuje na to len jediný liek. Spravte si šálku horúcej kávy alebo čaju, vypnite si mobil a aspoň na pár hodín sa zabaľte pod deku. Že vám niečo ujde? Určite nie. Verte tomu.

pexels.com

#4 Nie ste osamelejší, než zvyčajne

A to napriek tomu, že si to myslíte. Áno, mnoho ľudí práve na Vianoce uverí tomu, že sú osamelí. Aj to je dôvodom toho, prečo je práve vo vianočnom období zaznamenaný najvyšší počet samovrážd. Uvažujte však racionálne a uvedomte si, že nie ste osamelejší, než inokedy. Je to len ilúzia, ktorej podliehate. Nevpusťte si ju príliš hlboko pod kožu.

#5 Plánujte

Pripraveným praje šťastie. Prirodzene, je nezmyslom naplánovať si nasledovné 3 týždne od prvej do poslednej hodiny, no aspoň približne si načrtnite časový harmonogram, ktorý vám poslúži k lepšej orientácii. Nebudete tak mať pocit, že ste na niečo zabudli, alebo že nič nestíhate.

#6 Pomáhajte…

Pomôcť niekomu je naozaj krásny pocit. A viete, kedy sa budete cítiť najlepšie? Keď o svojom dobrom skutku nikomu nepoviete. Ročne zaplavia sociálne siete dojímavé statusy o tom, ako niekto niekomu pomohol. Tiež pomôžte, ale nechváľte sa tým. Spravte to len a len pre seba a pre svoj dobrý pocit, nie preto, aby ste sa o to mohli podeliť s inými. A verte, že to bude jedno z vašich najkrajších tajomstiev, ktoré máte a ktoré vás naplní radosťou.

pexels.com

#7 …a nechajte si pomôcť

Toto môže znamenať naozaj čokoľvek. Prijmite od mamy tie chutné vianočné koláčiky, ktoré pre vás napiekla, dovoľte susedovi, aby vám nakúpil nejaké darčeky pre kolegov, alebo prijmite pomoc od skúseného terapeuta či psychológa, ak cítite, že tentokrát vianočnú depresiu naozaj sami nezvládnete. Vôbec nič na tom nie je, títo ľudia sú tu nato, aby vám pomohli. A už len to, že si problém priznáte a požiadate ich o pomoc je znakom toho, že ste naozaj silná osoba.

Pozri aj: Najobľúbenejším obdobím pre nový vzťah sú práve Vianoce. Prečo je to tak?

psych2go


Komentovať (0)