Foto: Photo by Wes Hicks on Unsplash

/ 0 / PetraSus
Nie každý deň je prechádzka ružovou záhradou.

Niekedy vám ako naschvál padá na hlavu všetko naraz. Máte veľa úloh, ktoré musíte splniť a termíny tlačia, musíte riešiť konflikt s kolegom a ešte k tomu od vás niečo chce aj váš počítač. Váš mozog dostáva poriadne zabrať a aby toho nebolo málo, zrazu máte pocit, ako keby ste nespali celé dni.

A to ste ešte chceli stihnúť posilňovňu a posedenie s kamarátmi, no jednoducho na to vôbec nemáte energiu. Prečo, keď ste väčšinu dňa v práci presedeli a väčšina úloh si vyžadovala viac mentálnej kapacity ako tej fyzickej? Nuž, prepojenie tela a mysle je silnejšie, ako by ste si možno boli mysleli a mentálna únava skutočne vedie k pociťovaniu fyzickej únavy.

To, že keď sme unavení, náš mozog akosi odmieta spolupracovať a nemyslí nám to práve najostrejšie, je známy fakt. Len pred niekoľkými rokmi si však vedci uvedomili, že naše telo sa cíti unavene aj vtedy, keď sa unaví naša myseľ. V roku 2009 sa Samuele M. Marcora a jeho tím rozhodli vykonať experiment, v rámci ktorého požiadali ľudí, aby 90 minút sledovali nudný dokumentárny film alebo riešili náročné úlohy na počítači. Obe skupiny mali následne vysadnúť na stacionárny bicykel a šliapať až do vyčerpania.

Foto: unsplash

Ukázalo sa, že tí, ktorí predtým riešili kognitívne náročné úlohy, mali oveľa menšiu výdrž ako tí, ktorí sledovali nudný dokumentárny film. Odborníci sa nazdávajú, že je to preto, lebo sa mení naše vnímanie záťaže. Prečo sa tak však deje, to zatiaľ nie je celkom jasné. Austrálski a belgickí vedci sa však rozhodli, že to zistia. Zdá sa, že je za to zodpovedný adenozín.

Keď sa venujeme psychicky náročnej úlohe, náš mozog spotrebúva veľké množstvo glukózy. Akonáhle hladina glukózy klesne, hladina adenozínu v tele stúpne a to obmedzí vyplavovanie dopamínu. Dopamín neovplyvňuje len to, či sme šťastní alebo nie, ale má vplyv aj na naše správanie týkajúce sa dosahovania cieľov. Nedostatok dopamínu spôsobuje, že sme akosi menej motivovaní a všetko, čo chceme, je ísť si na chvíľku odpočinúť.

Foto: unsplash

Toto tvrdenie podporili aj ďalšie výskumy. Teraz, keď už vieme, prečo nás mentálna práca unaví aj fyzicky, bolo by dobré vedieť aj to, ako tomu predísť. Odpoveď je v tomto prípade skutočne jednoduchá: kofeín. Ešte lepšie urobíte, keď si ku káve dáte nejaký zákusok a doplníte tým hladinu glukózy.

Ak však práve na kávu a zákusky nemáte chuť, odborníci tvrdia, že efektívne je aj cvičenie. Dokonca sa uvažuje, či by bolo možné tento poznatok využiť na zvýšenie vytrvalosti profesionálnych športovcov a trénovaním mysle posilniť zároveň aj ich telo.

Ak vás teda najbližšie prepadne únava aj po tom, čo ste zdanlivo fyzicky nič nerobili, nemajte výčitky svedomia. Dajte si kávu a niečo pod zub.

Pozri aj: Ak pociťujete aspoň polovicu z týchto príznakov, znamená to, že ste mentálne i emočne nadmerne vyčerpaní

curiosity


Komentovať (0)